Health

Mooi haar en glanzende nagels? Deze 4 voedingsmiddelen moet je eten!

Mooi haar en glanzende nagels, dát willen we allemaal wel. Met een shiny bos haar en mooie verzorgde nagels voel je je waarschijnlijk een stuk lekkerder en dan straal je dat ook uit. Natuurlijk kun je je uitleven met crèmes en dure lakjes, maar echte schoonheid komt van binnenuit en verzorgingsproducten zijn de volgende stap. Dit zijn 4 voedingsmiddelen die je kunt eten voor mooi haar en gezonde nagels! Pak je boodschappenlijstje er maar bij. 

Zalmfilet zorg voor mooi haar en glanzende nagels

Het is algemeen bekend dat zalm goed is voor je gezondheid. Zalm bevat namelijk de o zo belangrijke omega-3 vetzuren. Je lichaam heeft deze vetzuren nodig, maar kan ze zelf niet aanmaken en dus moet je ze via je voeding binnenkrijgen. Omega-3 vetzuren verkleinen de kans op hart- en vaatziekten, voorkomen een verhoogde bloeddruk en zorgen voor een betere doorbloeding. Krijg je dus ook weer een gezonde hoofdhuid van en daar profiteert je haar van. Daarnaast zit zalm vol met vitamine B12 en ijzer, waardoor je nagels sterk en shinend blijven. Kies het liefst voor zalm van de visboer van hoge kwaliteit, want kweekzalm blijkt al lang niet meer zo gezond als vroeger.

mooi haar en glanzende nagels

Mooi haar en glanzende nagels met groene groenten

Spinazie, snijbiet en broccoli zijn bronnen van vitamine A en C. Beide vitamines zijn goed voor je haar omdat ze nodig zijn om talg te produceren. Talg kun je zien als een natuurlijke conditioner. Daarnaast bevatten groene groenten ijzer en calcium, waardoor je nagels minder broos worden en een gezonde kleur en uitstraling behouden. Een tekort aan ijzer kun je onder andere aan je nagels zien. Je nagels worden broos of er ontstaan groeven in. Een extreem tekort uit zich zelfs in de vorm van ‘lepelnagels’, waarbij de nagels aan de zijkanten naar boven groeien en er hierdoor hol uitzien.

Mineralen in noten geven je mooi haar en glanzende nagels

Selenium is een belangrijk spoorelement dat je hoofdhuid gezond houdt. Selenium komt voor in vis en paranoten. Sowieso zijn noten goed om aan je voedingspatroon toe te voegen, want ze bevatten een heleboel vitaminen en mineralen en leveren je dus ook mooi haar en glanzende nagels op. Walnoten zitten vol met alfa-linoleenzuur en helpen je haar in topconditie te houden. Ook bevatten walnoten, cashewnoten, amandelen en pecannoten zink. Als je last hebt van haaruitval, is de kans groot dat dit wordt veroorzaakt door een tekort aan zink. Een zink tekort herken je ook aan witte vlekken en lijnen op je nagels. 

Mooi haar en glanzende nagels? Eet oesters

Om de zink voorraad van je lichaam nog verder aan te vullen kun je ook kiezen voor oesters. Niet iedereen vindt deze schaaldieren lekker, maar als dat wel zo is ben je een lucky girl. Zink is een sterke antioxidant en doet wonderen voor mooi haar en glanzende nagels. 

Anabel Rodríguez is expert voor Supplementguide. Ze geeft aan dat het tegenwoordig niet makkelijk is om de juiste voedingsstoffen, vitamines en mineralen uit je voeding te halen. ‘Gelukkig zijn er tegenwoordig genoeg voedingssupplementen op de markt die je kunt gebruiken om jouw voedingspatroon een boost te geven. Merk je bijvoorbeeld dat jouw nagels snel afbreken en denk je dat je een tekort aan zink hebt? Kies dan vaker voor voeding dat zink bevat en vul het tekort verder aan met supplementen, zodat je zeker weet dat je er genoeg van binnenkrijgt.’

Beeld: Tim Mossholder via Unsplash

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved