Health

Met deze tips krijg je minder suiker binnen

Hoe lekker het ook is om jezelf vol te proppen met chocolade en chips, het is wel belangrijk om gezond te blijven eten. Dit is goed voor je lichaam en hierdoor voel je jezelf automatisch ook een stuk beter. Girlscene heeft een aantal tips op een rijtje gezet waardoor jij toch minder suiker kan eten. Lees verder om erachter te komen welke tips dat zijn. 

1. Kook meer zelf

In voorverpakte producten zitten veel meer suikers dan als je het zelf vers maakt. Als je toch het keukenschort al om hebt gewikkeld, kan je beter kiezen voor recepten met minder suiker. In een blik soep uit de supermarkt zit vaak veel meer suiker dan wanneer je de ingrediënten zelf samenstelt. Als je bijvoorbeeld eigen jam maakt, kan je zelf de hoeveelheid suiker doseren en hierdoor eet je meteen een stuk bewuster. Daarnaast kan je ook een dressing voor op een salade beter niet kant-en-klaar kopen. Als je het thuis maakt zal dit een stuk gezonder zijn. 

2. Eet meer volkoren producten

Waarschijnlijk heb je dit al vaker gehoord, maar volkoren is beter dan 'wit'. Dit komt omdat in volkoren producten meer vezels en minder suiker zitten. Voor de pasta-lovers onder ons, is het een gouden tip om gewone pasta te vervangen voor volkorenpasta. Als ontbijt is het, naast volkorenbrood, ook gezond om een bord havermout naar binnen te werken. Dit vult namelijk ontzettend goed én is een volkorenproduct. Yay!

3. Blijf suikers eten

Probeer deze gewoonte niet te extreem in jouw dagelijkse patroon op te nemen. Je hebt namelijk wel suikers nodig om goed te kunnen functioneren. Suikers zorgen voor energie en dat wil je natuurlijk niet mislopen. Suikers zitten in melk, groenten, fruit en volkorenproducten. Probeer zo min mogelijk toegevoegde suikers te eten, want dit is alleen maar extra suiker en dat wil je juist vermijden. Laat die cornflakes en appelmoes maar staan want deze zitten vol met toegevoegde suikers. Controleer dus goed of er niet stiekem extra suikers zijn toegevoegd, want dit wordt vaak vergeten! 

Wist je dat in tonic ook bijna zes suikerklontjes per glas zit?! Doei, gin-tonic. 

4. Drink geen vruchtensap

Hoe gezond het ook lijkt, vruchtensap kan je beter in de supermarkt laten staan. Dit zit namelijk bomvol met suiker. Probeer dit te vervangen met water, thee of koffie (zonder suiker natuurlijk!). Ook bevatten zuivelproducten met een vruchtensmaak heel veel suikers. Oei, het klinkt zo gezond die 'vruchten', maar helaas is dat niet zo.

5. Pas je porties aan

Hoe lekker het ook is om een hele reep chocolade te eten of een fles cola leeg te drinken, jouw lichaam is niet zo blij met de hoeveelheid suiker die je hierdoor naar binnen werkt. Zodra jij de porties suiker gaat afbouwen, raakt je lichaam hier ook steeds meer aan gewend. Hierdoor is het niet meteen van slag als je plotseling een stuk minder suikers binnenkrijgt. Eet bijvoorbeeld twee blokjes chocolade i.p.v een hele reep of meng appelsap met water. Alle kleine beetjes helpen. 

Bron: gezondheidsnet.nl, runnersworld.com | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved