Lifestyle

Door deze trucjes van IKEA geef je onbewust meer geld uit

ikea trucjes

Voor een tripje naar IKEA kan je zomaar een halve dag uitstippelen. De Zweedse winkel is een favoriet van velen en we zijn hier voor meer dan een ditje en een datje. Je energie en je hard verdiende centen zijn aan het einde van de dag op, maar je krijgt er wel een volle winkelkar voor terug. Hoe kan het nu dat we altijd té veel geld uitgeven in dit doolhof?

1. De winkellocatie

Al vóór je het gebouw binnenkomt heeft IKEA al een van hun trucjes toegepast om jou onbewust meer geld uit te laten geven. Alle blauw-gele winkels bevinden zich namelijk buiten de stad, op plekken waar je alleen met de auto kunt komen. Je wordt dus gedwongen om met de auto te gaan. Het kost je wat tijd om er te komen, dus je wil het meeste uit je tripje halen. Onder het mom van “nu zijn we er toch”, neem je eerder dingen mee naar huis die je eigenlijk niet nodig had.

2. Potloodje en papier

Hoe lief van IKEA dat ze een gratis potloodje en een papiertje voor je hebben klaarliggen. Zo kan je in de showroom elk artikelnummer opschrijven en weet je precies wat je moet pakken in het magazijn. Uhm, think again! Hoewel dit inderdaad een handige tool is om je boodschappenlijstje compleet te maken, heeft de winkelketen hier een hele andere gedachten achter.

Eerst kom je een item tegen, deze vind je leuk en in plaats van het te onthouden, schrijf je het op met je schattige potloodje. Elke keer als jij naar je papiertje kijkt wordt je herinnerd aan dit product. Als je zo vaak terugdenkt aan dit item, dan moet je het wel heel hard nodig hebben, toch? Het klinkt extreem, maar je bouwt als het ware een band op met dit item. Je commit jezelf om deze in het magazijn dan ook echt in je karretje te doen en af te rekenen.

3. Hoe laat is het?

Dit is een van de bekendste trucjes die winkels, niet alleen IKEA, toepassen om klanten onbewust meer geld uit te laten geven. Ze doen er alles aan om de tijd geheim te houden. Weinig tot geen ramen en absoluut geen klokken die je vertellen hoe laat het is. Je hebt geen besef van tijd en voor je het weet loop je uren in deze gigantische winkel rond. Deze slimme tactiek zorgt er dus voor dat jij langer in de winkel blijft en de kans vergroot dat je meer geld uitgeeft.

Deze sluwe trick wordt niet alleen door winkels toegepast, maar ook het casino weet op deze manier hun klanten langer binnen te houden.

4. Het IKEA-effect

Je bent de winkel door en je eindigt thuis met een nieuwe kast, alleen dan ben je er nog niet! Deze kast moet ook nog in elkaar gezet worden. Je begrijpt niks van de Zweedse handleiding en je hebt niet de juiste tools in huis. Na uren zwoegen en heel wat vloeken en schelden; is het gelukt. Je bent trots op je creatie en deelt dit met iedereen die ooit op visite komt. “Dit heb ik gemaakt”, is een fijn gevoel, toch? Dat is nu precies dat IKEA wil bereiken. Het zogenaamde IKEA-effect laat je trots voelen op je werk en je hecht hierdoor onbewust meer waarde aan je gekochte meubel.

Hoe erg we er tegenop kijken om een meubel zélf in elkaar te zetten, bleek uit onderzoek dat we er wel meer voor willen betalen. In 2011 zijn een groep proefpersonen ondervraagd en zij gaven aan wel 63% meer te willen betalen voor een bouwpakket, dan datzelfde meubel die al in elkaar gezet is. Insane, right?!

Dit is een van de beste trucjes die IKEA inzet om meer geld uit te geven in de winkel en deze zorgt er ook voor dat je hier alsmaar terug blijft komen (want het geeft een goed gevoel).

Beeld: pinterest