Don’t be fooled: zo gebruiken supermarkten slimme trucjes om jou meer te laten kopen

Supermarkten zetten slimme psychologische trucs in om je te verleiden tot meer aankopen dan je van plan was. Van strategisch geplaatste producten tot langzaam opengaande poortjes – dit is hoe ze je foppen.
De supermarkt en haar slimme trucjes
Je loopt de supermarkt binnen met één doel: een pak koekjes halen voor die filmavond met je bestie. Twintig minuten later kom je eruit met chips, chocola, een nieuwe lippenbalsem én die koekjes. Dit is geen toeval, supermarkten gebruiken namelijk trucjes om ons meer te laten kopen dan we eigenlijk van plan waren. Hoe ze dat doen? Nou, het begint al bij de ingang!
LEES OOK: Slim boodschappen doen: dit is de goedkoopste supermarkt van Nederland
Waar moet je op letten in de supermarkt?
Misschien denk je dat jij gewoon heel goed bent in impulsaankopen (en eerlijk, soms is dat ook zo), maar de waarheid is dat supermarkten je gedrag slim proberen te sturen. Supermarkten gebruiken trucjes om je onbewust te beïnvloeden. Hier zijn een paar van de meest gebruikte technieken
1. De langzaam opengaande poortjes
Erger jij je ook altijd zo aan het feit dat die poortjes bij de ingang van de supermarkt zó langzaam opengaan dat je je afvraagt of ze überhaupt wel werken? Precies dát is de bedoeling. Het is geen foutje of haperend systeem, maar een van de trucjes die supermarkten gebruiken om jouw shopsessie te beïnvloeden. Door je tempo te vertragen, zorgen ze ervoor dat je minder doelgericht door de winkel loopt. Je gaat vanzelf langzamer en kijkt daardoor meer om je heen. En je raadt het al: dat vergroot de kans dat je iets extra’s pakt. Best sneaky, maar het werkt.
2. Winkelmandjes die steeds groter worden
Door de jaren heen zijn winkelmandjes flink gegroeid – soms wel met 25%! Hoe werkt dat? Simpel: als je een klein mandje hebt, lijkt het sneller vol. Maar een groot mandje ziet er ook met vijf items nog bijna leeg uit. Daardoor denk je dat je best nog wel iets kunt pakken, maar voor je het weet ligt ‘ie vol met dingen die je helemaal niet nodig had.
3. De plek van producten
Supermarkten zijn eigenlijk het tegenovergestelde van escape rooms. In plaats van eruit te willen, word je verleid om juist langer te blijven. En daar helpt de indeling van de winkel enorm bij.
Zo begint bijna elke supermarkt met de groente- en fruitafdeling. Je denkt: ‘Goed bezig, dit is gezond.’ En zodra je een paar gezonde keuzes hebt gemaakt, voelt het extra oké om daarna ook een chocoladereep of zak chips te pakken.
En de melk, kaas en yoghurt? Die liggen bijna altijd helemaal achterin. Waarom? Omdat bijna iedereen wel iets van zuivel nodig heeft, en je dus automatisch langs álle andere schappen loopt.
4. Snacks bij de kassa
Je kent het wel: je staat in de rij, verveelt je, en ineens kijk je naar die mini-Twix, mints of snoepjes. Die liggen daar niet voor niks. Supermarkten weten dat je op dat moment het meest kwetsbaar bent voor impulsaankopen. LEES OOK: Een beschuitje eten: in deze supermarkt vind jij de liefde van je leven
Bron: MAN MAN