Lifestyle

10 tips voor een stressloos leven!

Je moet nog huiswerk maken, je vriendinnen bellen, je moet nog minimaal een uurtje sporten en het is al acht uur 's avonds! Dat ga je nooit meer redden, arggh, wat nu?! Stress, het is een heel vervelend verschijnsel... Maar wat is stress nou precies? Kun je er iets tegen doen? Wij geven acht tips zodat jij die stress binnen no-time kwijt bent!

Wat is stress eigenlijk?
Stress is een gevoel van spanning en onrust. Je lichaam voelt alsof het moet vluchten, vrezen of vechten. Er is dan een verhoogd stresshormoon in je bloed en dit wordt gezien als een oer-reactie van de mens om te kunnen overleven, stress hebben is dus heel normaal.

Stress gaat als een gespannen gevoel vaak samen met hartkloppingen, gespannen spieren, hoofdpijn, transpireren, benauwdheid, trillen, misselijkheid, duizeligheid, noem maar op. Je denkt veel na, piekert en slaapt slecht. Zo'n stress spanning hoeft niet lang te duren, maar kan ook een tijdje aanhouden.

break up

Psychischegezondheid: "Iedereen krijgt dagelijks te maken met stress. Stress kan gezond maar ook ongezond zijn. Test jezelf, hoe stressgevoelig ben jij?"

Waar komt de stress vandaan?
Stress kan van veel factoren vandaan komen, zoals teveel werk, gebrek aan steun, te moeilijk werk, gebrek aan waardering, conflicten met collega's, medestudenten of leraren en een overbelasting van fysiek werk. Een hele hoop factoren dus. Daarom is het ook belangrijk dat je jouw leven in balans houdt, zodat jij jezelf door deze stressfactoren heen kunt slaan!

beertje

Wat kan je tegen de stress doen?
Er zijn een aantal tips die de stress en spanning helpen verminderen. Ze zijn erg simpel dus in een korte tijd ben jij weer stressvrij!

1. Ontspannnnn!
Ga even lekker zitten, pak een extra kussentje erbij en zet een grote kop thee. Doe desnoods even je ogen dicht of kijk wat televisie. Je kan ook wat ontspannende muziek aanzetten, een boekje lezen, even buiten in de wind gaan staan of een wandelingetje maken. Maak je hoofd even leeg door een rustpauze te nemen, deze zijn erg belangrijk als je gestrest bent.

ontspan

2. Zorg goed voor jezelf
Sla geen maaltijden over en eet je niet bomvol, voeding heeft namelijk veel te maken met hoe je jezelf voelt. Een hongergevoel kan stress erger maken, net als een te vol gevoel. Probeer zo regelmatig mogelijk te eten, zo blijft jouw lichaam meer in balans en is het tegen stress bestendig. Neem een lekker appeltje mee of een stuk komkommer die je kan opeten in je rustpauze.

3. Know your boundaries
We willen graag altijd erg ons best doen, dat ene moeilijke vak halen, de beste zijn in sporten en zoveel mogelijk doen met je vriendinnen. Zo stel je al snel te hoge doelen en heb je er al sneller even genoeg van. Probeer wat rustiger aan te doen, je moet niks en je mag best een keertje nee zeggen!

desserts

4. Blijf 'lekker kletsen'
Als je jezelf gestrest voelt, praat er dan over met je vriendinnen. Als je veel praat over je gevoelens en gedachten word je meestal duidelijk wat je nou daadwerkelijk wilt. Dit versterkt je zelfvertrouwen en zeg nou eens eerlijk, wat is er nou gezelliger dan kletsen met je beste vriendin?

5. Beweeg!
Spanningen hopen zich op als je jouw lichaam niet fit genoeg houdt. Als je een lange dag achter de computer moet zitten, ga dan lekker een half uurtje fietsen in de pauze. Als je actief bent kan namelijk de spanning niet zo snel opbouwen. Een klein kwartiertje wandelen stimuleert de gehele bloedsomloop en je voelt je daarna stukken beter!

beweeg

6. Blijf veranderen
Hou jezelf flexibel en doe elke dag iets anders en iets nieuws, verras jezelf! Zo leer je jezelf aanpassen aan allerlei situaties. Je kan jezelf al verrassen door eens een praatje te maken met de conciërge, of eens een keer een andere zak chips te kopen. Kleine subtiele dingetjes die eigenlijk toch wel heel erg grappig zijn!

7. Uit je gevoelens
Spreek je gevoelens uit zodra je stress voelt aankomen. Zeg gewoon heel eerlijk: 'Ik ben boos' of 'Ik ben verdrietig'. Je zult zien dat het oplucht en de ander weet dan meteen hoe jij je voelt.

friends

8. Neem voldoende nachtrust
Zorg voor een goede nachtrust. Ga op tijd naar bed als je weer vroeg op moet staan. Zo kun jij je stress voor een groot deel verwerken in je slaap. Zo heb je een extra excuus om een uurtje langer te blijven liggen op zaterdag!

9. Zorg voor genoeg plezier!
Plan in een stressvolle periode een leuk uitje met je vriendinnen. Ga lekker een keertje shoppen, op een terrasje zitten, naar de dierentuin of gewoon even een uurtje lekker sporten. Zorg dat je plezier blijft houden in wat je doet en daar hoort voldoende afleiding bij!

plezier

10. Yoga
Yoga, je het waarschijnlijk al tientallen keren gehoord, werkt echt! Ga na een drukke schooldag lekker even een paar minuutjes yoga doen. Wij hebben alvast een paar filmpjes voor jou opgezocht! Een tijdje geleden plaatsten wij ook al een artikel over de gekste namen van yoga standjes met de bijbehorende how to's!

 

 

Hoe kun je stress voorkomen?
Blijf vooral optimistisch en sta positief in het leven. Een positief en optimistisch persoon kan veel beter tegen stress dan iemand die negatief tegen het leven aankijkt. Positieve belevenissen zorgen dat jij positief in het leven kan blijven staan. Zorg dus goed voor jezelf, blijf leuke dingen doen en lees onze tips. Zo zeg jij vaarwel tegen stress gevoelens!

Heb jij nog goede tips tegen stress?

Bron: tientipstegenstress.utilo, Angelfire, Mensengezondheid
Bronbeeld: Weheartit

Door: Jitske

LOVE dit artikel
5 meiden hebben deze blog geloved