Health

Just breathe: dit is de makkelijkste manier om te leren mediteren

Mensen vinden meditatie vaak een beetje zweverig, maar waarom eigenlijk? Wij zijn er al gek op. Nu jij nog! Heb je altijd als eens willen beginnen met meditatie, maar weet je niet precies hoe? We got you, want in dit artikel leren wij je de basics van mediteren. 

Beginnen met mediteren? We got you

Wat is meditatie?

Mediteren is eigenlijk een momentje voor jezelf nemen. Je leert hierdoor je mind en geest rustig te maken. Door meditatie word je zelfbewuster en hierdoor krijg je meer innerlijke rust. Dat klinkt chill toch? Wat ook heel fijn is, is dat je je lichaam en geest leert ontspannen. Struggle jij bijvoorbeeld met je concentratie tijdens een toets? Hier zal je geen last meer van hebben als je start met mediteren. Het is namelijk zo, dat je veel beter leert focussen. Hoe moet je het doen? Nou, het is simpeler dan je denkt. 

Stap 1. Focus je op de geluiden om je heen

Een hele fijne app om voor meditatie te gebruiken is Headspace. Hierin leggen zij je stap voor stap uit, hoe je het mediteren langzaam kunt opbouwen. Heb je deze app niet? Don't worry, je kunt het ook zonder doen. Ga gewoon eens zitten met je ogen dicht. Je hoeft je helemaal niet in een moeilijke houding te wurmen met je benen. Zit gewoon hoe jij het lekkerst zit. Probeer je bewust te zijn van waar je zit en luister naar alle omgevingsgeluiden. Hoor je mensen buiten praten? Hoor je gefluit van vogels? Laat al die geluiden even doordringen en focus je daarna op een ander geluid. Hoor het aan en let it go. 

Stap 2. Breathe 

Probeer je vervolgens te focussen op je ademhaling. Voel hoe je longen zich vol laten lopen met air en voel hoe je deze lucht weer uitademt. Nu je je bewust bent van je eigen ademhaling is het fijn om een ademhalingsoefening te doen. Deze gaat zo: je begint met inademen. Dit doe je vier tellen lang. Je ademt in via je neus en houdt deze lucht nu vijf tellen vast. Hierna mag je de lucht in zes tellen uitblazen. Dit herhaal je een paar keer. Daarna mag je weer op je eigen ritme verder ademen. mediteren

Stap 3. Laat je gedachten voor wat ze zijn

Het is logisch dat als je stil zit, er gedachten bij je omhoog komen. Dit is helemaal niet erg. Je mag overal aan denken. Je hoeft gedachtes niet uit te zetten. Geef de gedachte aandacht en laat ', daarna langs je af glijden. Focus je opnieuw op je omgevingsgeluiden en je ademhaling.

Stap 4. Wat voel je?

Wat voel je nu de focus helemaal bij jou ligt?  Ben je rustig of voel je je juist leeg of verdrietig? Alle gevoelens die omhoogkomen, zijn helemaal oke. Ze mogen er allemaal zijn. Dit moment gaat er juist om dat je jezelf er laat zijn. Just keep on breathing. 

Stap 5. Practice makes perfect

In het begin hoef je echt niet heel lang te mediteren. Je kunt het best langzaam opbouwen. Begin met een minuutje je zal merken dat dit al best lang is. Als je het vaker herhaalt, kun je er steeds een minuutje bij doen. In het begin gaan je gedachten veel afdwalen. Dit is normaal, noboy's mind is het gewend om niet bezig te hoeven zijn. Dit moet je trainen. Zodra je afdwaalt, probeer dan always de focus weer terug te brengen naar je ademhaling. Oefening baart kunst.

Is mediteren niks voor jou en ga je liever sporten? Dit is ook onwijs goed voor je mind en body. Wist je bijvoorbeeld dat je gelukkiger bent na een goede workout? Alles over de voordelen van sporten lees je hier

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved