Lifestyle

Last van uitstelgedrag? Met deze tips voorkom je dit

Ben jij de koningin van het uitstellen? Veel mensen hebben hier last van en het is ook heel normaal dat je soms geen zin hebt om huiswerk te doen. Toch is het niet altijd even handig om taken uit te stellen want het kan juist voor extra stress zorgen. Hier zijn wat handige tips om je uitstelgedrag tegen te gaan zodat jij heerlijk, zonder je schuldig te voelen, jouw favoriete Netflix-serie kan bingen. 

Het is belangrijk om bezig te blijven. Hierdoor blijven je hersens actief en maak je sneller jouw opdracht(en) af. Maar iedereen kent het gevoel dat je echt zero concentratie hebt én veel leukere activiteiten kan doen. Het is dan ontzettend lastig om de knop om te zetten en toch even te zwoegen. Toch is het makkelijker dan je denkt en met een beetje hulp kan je zonder te treuzelen beginnen aan hetgeen wat jij al eeuwen uitstelt. 

1. Zorg dat je werkomgeving opgeruimd is

Als de plek waar jij moet werken een rommel is, is de kans veel groter dat je hoofd dat ook is. Het is daarom erg belangrijk dat het gebied waarin jij bezig bent met al jouw taken goed georganiseerd is. Neem eerst de tijd om alles goed op orde te maken en ga dan met je volle concentratie aan de slag.

2. Voorkom multitasking

Als je een drukke agenda hebt is de kans groot dat je meerdere taken op de planning hebt staan. Voorkom mutitasking want dit is alles behalve productief omdat je snel je focus verliest. Probeer prioriteiten te stellen en check welke deadlines als eerste komen. Maak hier eventueel een lijstje van zodat je een duidelijk beeld hebt van alles wat jij nog moet doen. 

3. Maak er iets positiefs van 

Van huiswerk word je snel chagrijnig omdat je veel liever Temptation Island kijkt of met je bestie een dagje uit wil gaan nu het bijna lente is. Het is alleen veel fijner om hieraan te beginnen als je het positieve hiervan inziet. Hoe moeilijk dat ook kan zijn, is het niet onmogelijk. Denk aan de voordelen als je het toch doet bijvoorbeeld dat je er waarschijnlijk wat van opsteekt of dat je niet achter gaat lopen. 



4. De minder leuke taken als eerste

Logisch, maar o zo lastig. Als je er een gewoonte van maakt om de minder leuke taken als eerste te doen, ontwikkel jij jezelf veel sneller. Dit is namelijk veel belangrijker voor je vooruitgang en geeft je een enorme boost. Zo kan jij in een sneltreinvaart verder werken aan de andere opdrachten en ben je binnen no-time klaar. 

5. Maak afspraken met jezelf

Zeg bijvoorbeeld dat als je een uur hebt zitten blokken dat je een kwartier kan chillen. Zo werk je naar een moment toe en stel je het niet uit maar las je een pauze in. Dat is heel belangrijk omdat je hersens op den duur niet meer optimaal werken als jij aan één stuk door hetzelfde doet. Als je even een break neemt kan je brein weer opladen en is het daarna weer ready om te knallen. 

6. Denk aan de gevolgen 

Als het onmogelijk is om het positieve in te zien, kan je ook altijd de gevolgen op een rijtje zetten. Wat gebeurt er als je het niet afkrijgt? Of als je het pas over een paar dagen maakt? De kans is groot dat de stress alleen maar toeneemt en het dus een goed plan is om dit te voorkomen. 

Bron: sochicken.nl, leroyseijdel.nl | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook