Health

Maaltijden overslaan: dit is wat het écht doet met je lichaam

2

De wekker gaat, maar je ligt nog veel te lekker in je warme bedje. Snooze.. snooze.. snooze.. Oeps! Het is nu al 07:30 uur: je springt onder de douche, trekt snel een outfit uit de kast en sprint de deur uit naar de trein. Ontbijt? Die sla ik wel een keertje over, zal vast niet zo erg zijn. Misschien eigenlijk ook wel goed voor mijn summerbody. Maar is dat echt zo? Kan je makkelijk maaltijden overslaan en is het goed voor je lichaam? 

Het gebeurt ons allemaal wel eens: je bent zo hard bezig om je werk af te krijgen dat je vergeet te eten. Of je bent in zo'n haast dat je geen tijd hebt om nog een maaltijd naar binnen te werken. Morgen sta je wel wat eerder op zeg je tegen jezelf, zodat je een lekker uitgebreid ontbijtje kan maken. Maar kan je zomaar maaltijden overslaan? Girlscene geeft je hier het antwoord.

Concentratie
Door een maaltijd te skippen, kan het zijn dat je je minder goed kunt focussen. Je voelt je traag en kan je moeilijk concentreren. Dit komt omdat je hersenen geen brandstof hebben om na te denken. De belangrijkste brandstof voor je hersenen is glucose, glucose zit vooral in koolhydraten. Om goed te kunnen werken heb je brandstof nodig en dit haal je uit je ontbijt. Dus voor je tentamen, neem een lekker vullend ontbijtje want dan kunnen je hersenen goed hun werk doen. ;)

(Vr)eetbuien door maaltijden overslaan
Doordat je van hot naar her vliegt vergeet je je lunch. Hierdoor eet je deze pas laat in de middag en heb je geen zin meer in avondeten. Je neemt 's avonds een kleine snack, maar die kleine snack worden toch opeens heel veel snacks. Wanneer je maaltijden overslaat, spaar je je honger eigenlijk op voor een later moment. Je honger wordt dan zo groot dat je iets moét eten. Dit kan ervoor zorgen dat jij sneller kiest voor een zak chips of een reep chocola. En voor je weet zit je in een eetbui waarin je steeds meer en meer wil..

via GIPHY

Spijsvertering
Maaltijden overslaan zorgt voor een slechte spijsvertering. Je hebt vaak al meer dan 10 uur niks gegeten als je 's ochtends opstaat. Ontbijten zorgt voor nieuwe energie na het slapen. Het is belangrijk dat je spijsvertering weer op gang komt. Maaltijden overslaan zorgt voor een onregelmatige spijsvertering. Hierdoor raakt je lichaam in de war. Wat nu?!

Vermoeidheid
Maaltijden overslaan vertraagt dus je spijsvertering. Dit verklaart misschien ook waarom je zo moe bent. Je lichaam heeft brandstof en energie nodig en dit wordt gehaald uit je voeding. Sla je ontbijt niet over, eet voldoende eiwitten en koolhydraten en neem gezonde tussendoortjes om je energie goed op peil te houden. Zo overleef jij die werkdag wel!

Vet wordt opgeslagen door maaltijden overslaan
Maaltijden overslaan zorgt ervoor dat je lichaam in de war raakt. Ook als je al eerder iets kleins hebt gegeten, krijgt je lichaam toch een hongergevoel. Wanneer je dan niet naar je lichaam luistert, begint het vet op te slaan om brandstof te besparen. Je lichaam weet namelijk niet wanneer hij weer eten gaat krijgen dus gaat je lichaam over op spaarstand. Dat zorgt voor een trage stofwisseling wat betekent dat je lichaam langzamer vet verbrandt. Dus dacht je goed bezig te zijn door je lunch over te slaan voor die summerbody? Fout!

afvallen buik door maaltijden overslaanWat moet je dan wel doen?
Het is belangrijk om rond vaste tijden te eten zodat je lichaam hieraan gewend raakt. Door regelmatig te eten voorkom je dips in energie en je blijft alert en gefocust. Je lichaam weet dan op welke tijdstippen hij is iets krijgt en zal niet over gaan op spaarstand. Zo bouw je een goede balans op. Zelfs als je geen honger hebt, is het toch beter om iets te eten. Ook al is het een kleine gezonde snack die je in plaats van je lunch eet. Door op vaste tijden te eten en ook te eten als je niet mega veel trek hebt, voorkom je ook vreetbuien en trek je minder snel naar die chocola. 

We kennen allemaal dat het we rond 16:00 opeens trek krijgen.. Wil je niet weer elke keer die leftover paaseitjes snaaien? Kijk dan hier voor tips voor gezonde snacks. 

Bron: self.com, voedingscentrum.com, optimalegezondheid.com | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved

Plaats een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook

2 reacties

  • 1 maand geleden Maudsstory

    Intermittent fasting is juist supergoed voor je!

  • 1 maand geleden JvW

    Speciaal een account aangemaakt om toch even te reageren op dit compleet onzinnige artikel. Waar is enige vorm van (wetenschappelijke) onderbouwing dat je lichaam door het overslaan van een maaltijd ineens vet zou gaan opslaan? Geestig genoeg heeft de wetenschap namelijk aangetoond dat periodiek vasten juist wél positieve effecten heeft op je gezondheid (https://ibimapublishing.com/articles/ENDO/2014/459119/).

    Willen jullie alsjeblieft geen artikelen van dergelijke strekking plaatsen als er nul komma nul argumentatie is om wel of niet op een bepaalde manier te leven/eten/bewegen/whatever?

    Verdiep je eerst, en schrijf dan een goed onderbouwd artikel.

  1. 1