Health

5 natuurlijke manieren om je ADHD symptomen te verminderen

Misschien ben of ken jij iemand met ADHD, oftewel Attention Deficit Hyperactivity Disorder. Chaotisch, snel afgeleid en vergeetachtigheid zijn zeker geen onbekende termen voor iemand met ADHD. Bij veel mensen met ADHD wordt al snel medicatie voorgeschreven, terwijl er genoeg natuurlijke manier zijn om de ADHD symptomen te verminderen. Girlscene heeft een paar natuurlijke middelen op een rij gezet die je misschien helpen.

ADHD in het kort
Ongeveer 2,5 procent van de volwassenen heeft ADHD. Iemand met ADHD ervaart een heleboel diverse symptomen. Je hebt aandachts- en concentratieproblemen, praat hyperactief of kunt niet stilzitten, bent impulsief en hebt last van emotionele uitbarstingen. Overige ADHD symptomen zijn onder andere het lastig vinden sociale signalen op te vangen, moeilijkheden met tijd inschatten en onhandigheid. De diagnose ADHD stelt een psycholoog of psychiater vast. Misschien ervaar jij namelijk een van de symptomen en twijfel je erover of je ADHD hebt. Je hebt ADHD als meerdere klachten continu aanwezig zijn. Neem contact op met je huisarts als jij hierover twijfelt.
Zo verlaag je je ADHD symptomen
Natuurlijke middelen om je ADHD symptomen te verminderen, niet bewezen:
1. Eet de juiste voedingstoffen

Je lichaam en je brein hebben een hele hoop voedingstoffen nodig om optimaal te functioneren. Met de juiste voedingstoffen help je je body en mind een hele hoop. Er is gebleken dat mensen met een magnesium tekort meer last hebben van hyperactiviteit. Ook zink is zo een voedingstof waarvan een tekort te merken is in het lichaam. Zink zorgt onder meer voor het stofje dopamine, dit is het goedje waar je gelukkig van wordt. Zink is een belangrijk mineraal dat helpt bij een gezonde hersenfunctie. Zink vind je onder andere in donkere bladgroenten, peulvruchten en zalm. Zo zijn er misschien andere voedingstoffen waar jij onbewust een tekort van hebt. Hier kom je achter via een bloedtest.

2. Vermijd kunstmatige kleurstoffen
Als je ongezonde voeding wil schrappen, denk je vaak aan zoetigheid of hartige snacks. Je vergeet dat er in 'gezondere' producten heel veel verschillende ingrediënten zitten die invloed hebben op je lichaam. Kunstmatige kleurstof is daar een van. In 2012 aten we 68 milligram kunstmatige kleurstoffen per dag. Vanaf 50 milligram verhogen deze kleurstoffen ADHD symptomen. Dus, goed op de verpakking kijken bij je volgende aankoop.

3. Probeer Elektro-encefalografie 
Elektro-encefalografie (EEG) is een onderzoek naar de hersenactiviteit. Hiermee kom je erachter hoe jouw hersenen werken en waardoor jij deze ADHD symptomen ervaart. Nu kun je je focussen op jouw ADHD symptomen en hiermee leren omgaan.
Chocola vermindert ADHA symptomen
4. Geef je serotonine level een boost
Serotonine staat ook bekend als het feelgood stofje in je brein. Neurotransmitter is datgene in serotonine wat als boodschappenstofje werkt in het centrale zenuwstelsel. Dit stofje reguleert je slaap, hongergevoel en stemming. Als je dus slecht slaapt, veel honger ervaart of je down voelt, is het mogelijk dat je een serotonine tekort hebt. Gelukkig zijn er superveel lekkere producten waarmee jij je serotonine kunt opkrikken, dit zijn onder andere koffie, thee, chocolade (yay!), noten en vis. En er zijn nog veel meer overheerlijke producten. Als je even goed research doet, maak jij de lekkerste maaltijden met de nodige serotonine en verminder jij je ADHD symptomen.

5. Maak van sporten een standaard bezigheid
Soms ga je met lood in je schoenen richting de sportschool en keer je het liefst aan het eind van de straat weer om. Als je eenmaal klaar bent met je work-out voel je je beter dan ooit. Sporten heeft een supergoed effect op je humeur en dat komt doordat er dopamine vrijkomt als je sport. Dit stofje geeft je hersens vrij als beloning. Bij mensen met ADHD komt het voor dat het dopaminegehalte zeer laag is. Om die dopamine te stimuleren en je ADHD symptomen te beheersen, moet je dus lekker je sportschoenen aantrekken.

Bron: gezondheidsnet.nl, mindbodygreen.com, dokterdokter.nl, wijzijnmind.nl | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook