Health

7 tips die écht helpen om af te vallen

Er is altijd wel iemand bezig met afvallen, sporten en gezond eten. Alleen negen van de tien tips werken meestal niet of zijn niet gezond voor je. De tips die je leest op social media, in tijdschriften en op websites zijn soms allemaal erg streng en maken je leven er niet leuker op. Gelukkig hebben wij de oplossing voor je, zodat afvallen wel lukt en je er ook nog plezier in hebt. Dit zijn onze zeven afvaltips!

Disclaimer: Je hoeft niet af te vallen om mooi te zijn. Je bent mooi zoals je bent. Als je toch wil afvallen doe dit dan op een verantwoorde manier zonder jezelf uit te hongeren, want dit is ontzettend slecht voor je lichaam en je wordt er ongelukkig van.

1. Als er geen eten in zicht is, denk je er niet aan
Eten met discipline is lastig voor iedereen. Al helemaal als er overal om je heen eten staat. Als er eten op tafel staat snoep je al gauw zonder dat je het door hebt. Soms één, twee of zelfs drie koekjes. Haal daarom de snoepjes, koekjes of de borrelnootjes van tafel en verstop ze ergens in een kastje. Zo krijg je minder de neiging om te snoepen.

2. Verhonger jezelf niet
“Je kan geen gewicht verliezen als je geen honger hebt.” Dit is een dikke vette nee, dus zet dit gelijk uit je hoofd. Hongerlijden is allesbehalve goed voor je lichaam. Als je honger hebt moet je iets kleins eten. Eet bijvoorbeeld fruit of een broodje met avocado. Hierbij is het wel belangrijk om in de gaten te houden hoeveel je eet. Snacken mag zeker, maar doe het alleen wel met maten. Heb je zin in een snack? Deze gezonde snacks maak je binnen één minuut!

3. Plan je maaltijden van tevoren in
Het zal je verbazen hoeveel controle dit je geeft over het tellen van je calorieën. Ook bespaart dit je ontzettend veel tijd en geld. Maak op de zondagavond maaltijden voor maandag en dinsdag en bewaar deze in bakjes in de koelkast. Nadat je de zwaarste dag van de week achter de rug hebt pak je een bakje uit de koelkast en warmt hem op. Lekker simpel toch?

4. Gebruik een app waarmee je calorieën telt
Wanneer je voor het eerst deze app gebruikt word je snel bewust van alles wat je op een dag eet. Je schrikt je rot. Eet ik echt zo veel?! Ja ja, de meeste mensen hebben niet eens door hoeveel ze eten op een dag. Na een paar dagen zit het gebruiken van de app in je dagelijkse routine en heb je het tellen van je calorieën en wat je allemaal eet helemaal in de hand.

5. Gebruik een kleiner bord voor je maaltijd
Als je hiermee begint realiseer je pas hoeveel eten je eigenlijk op je bord schept. Omdat je vaak grotere borden gebruikt lijkt het alsof je maar kleine beetjes opschept. Overstappen op kleinere borden is een grote vooruitgang voor het afvallen. Doordat je een klein bord gebruikt kom je erachter dat je alsnog vol zit na één keer opscheppen.

6. Ga vaker wandelen
Wandelen wordt meestal onderschat. Je kan overal wandelen en het is ook nog eens gratis. Een wandeling is makkelijk tussendoor in te plannen. Je hoeft niet in één keer anderhalf uur te wandelen. Het is makkelijk om je wandeling te verdelen over de hele dag. Sta ’s ochtends een half uur eerder op zodat je bijvoorbeeld naar school of werk wandelt in plaats van met de auto of fiets gaat. In je pauze is het ook makkelijk om een half uurtje te wandelen en tot slot ga je na het avondeten 30 minuten wandelen. Zo heb je drie keer per dag een half uur gelopen en zit je workout er weer op.

7. Heb geduld
Je moet je doel realistisch houden, want je valt nooit vijf kilo in twee weken af. Dit proces duurt soms wel maanden. Je hoeft niet op een cracker te leven om af te vallen of etentjes met vriendinnen over te slaan omdat het niet in je schema past. Genieten is belangrijk, ook als je aan het afvallen bent.

Afvallen is niet makkelijk. Het is een lange, zware en soms uitputtende bezigheid. Het is belangrijk om jezelf altijd op de eerst plek te zetten, gelukkig te zijn en jezelf niet te veel te ontzeggen. Af en toe een chocolaatje of uiteten met vriendinnen moet kunnen, zolang je maar met maten eet en elke dag minimaal één uur beweegt.

Bron: Dietdoctor.com, Cosmopolitan.com, Eatthis.com, Shape.com | Beeld:

LOVE dit artikel
2 meiden hebben deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook