Lifestyle

Zo kom je erachter of je te veel slaapt

We krijgen elke dag te horen hoe belangrijk een goede nachtrust wel niet is. Het is goed voor je humeur, je gezondheid en nog veel meer. Maar geloof het of niet: te veel slapen kan ook. Met sommige signalen probeert je lichaam je op dat soort momenten te vertellen dat je te veel slaapt. Hoewel het onschuldig lijkt kan te veel slapen echt een ernstig probleem zijn. Wij vertellen je waaraan jij kunt herkennen of je te veel in de veren ligt.

Als je ooit na een lange periode slaap wakker bent geworden en je helemaal niet fitter voelde, dan kan dat koppen. Een mens moet elke nacht ongeveer 7 à 8 uur slaap hebben. Maar niet iedereen houdt zich hieraan. Waarschijnlijk heb jij het ook weleens meegemaakt dat je nog een extra aflevering startte terwijl het allang bedtijd was. Eén aflevering maar… dat kan toch geen kwaad? Te weinig slapen is slecht voor je en waarschijnlijk merk je ook al snel dat je je energie kwijt bent. Maar zo geldt dat ook bij te veel slaap.

1. Je bent humeurig
Als je alleen maar in bed wil blijven liggen en niet de puf hebt om eruit te komen, kan dat veel te maken hebben met je emoties. Je hebt niet zo’n goed humeur en slaapt het liefst ieder moment van de dag. Het is bewezen dat slaap en humeur veel met elkaar te maken hebben. Als je slaapschema heel erg in de war is, moet je misschien eens bij jezelf nagaan of je wel lekker in je vel zit. In het ergste geval kan te veel slaap willen en altijd moe zijn namelijk zelfs leiden tot depressie.

2. Je hebt vaak hoofdpijn als je wakker wordt
Dit punt is niet bewezen, maar toch komt het vaak voor dat mensen na een lange nachtrust veel last hebben van hoofdpijn bij het wakker worden. Zorg er daarom voor dat je genoeg water drinkt en een voedzaam ontbijt eet nadat je wakker bent geworden, zodat de hoofdpijn zo snel mogelijk verdwijnt.

slapen nachtrust vermoeid 3. Je blijft je moe voelen
Krijg je eindelijk 10 uur per nacht rust, voel je je alsnog moe overdag. Het is ook nooit goed… Als je je regelmatig slaperig voelt is het misschien een idee om je nachtrust ongeveer twee uur korter te maken. Doordat je niet zoveel uitvoert en ook minder beweging hebt, blijf je je namelijk lui voelen.

4. Je vergeet vaker dingen
Te veel slaap heeft invloed op je denkvaardigheden. Net zoals te weinig slaap zorgt ook teveel slaap ervoor dat je je minder goed kunt focussen en het wat langer duurt voordat je dingen doorhebt. Dus, kun je je niet zo goed focussen? Of kun je weer eens niet je spullen terugvinden? Misschien helpt het om wat minder tijd in bed te besteden.

5. Je slaapt bijna elke ochtend door je alarm heen
Als je elke ochtend moeite hebt met opstaan ondanks je meer dan de gemiddelde uren slaap hebt gehad, dan is het misschien goed om even langs de huisarts te gaan. Je zou echt genoeg slaaprust moeten hebben gehad na zo veel uur slaap, dus opstaan zou niet zo lastig mogen zijn. Ga bij jezelf even na waar dit aan kan liggen en maak eventueel een afspraak bij de huisarts. Gewoon, voor de zekerheid.

via GIPHY

Bronnen: elitedaily.com, cosmopolitan.com, prevention.com | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved

Plaats als eerste een reactie

Je bent nog niet ingelogd.

of maak een nieuw account om een reactie te plaatsen.

Of login via Facebook