Health

Altijd hongerig? Déze dingen kunnen de boosdoener zijn

Roos-Sanne
altijd-hongerig-boosdoener

Je kent het vast wel: je hebt je lunch nét op en denkt nu al na over het avondeten. Veel mensen zijn altijd wel een beetje hongerig en een reep chocolade of bak ijs gaat er altijd wel in. Dit kan verschillende oorzaken hebben. Déze dingen kunnen dan ook de boosdoener zijn dat je altijd hongerig bent!

1. Je eet te weinig eiwitten

Eiwitten zorgen ervoor dat je vol raakt. Als je niet genoeg eiwitten binnenkrijgt, krijg je sneller een hongerig gevoel. Eiwitten zitten in vlees en vleesvervangers, eieren en zuivel. Eet deze dingen en je zal veel langer vol zitten!

2. Comfort food

Ben jij ook een emotionele eter? Dan eet je dus niet omdat je trek hebt, maar omdat je niet goed in je vel zit. Helaas is comfort food vaak ongezond en is het het uiteindelijk niet waard. Probeer deze gewoonte dus te doorbreken!

3. Je eet te veel snelle koolhydraten

Een grote boosdoener van dat altijd hongerige gevoel, is het eten van teveel snelle koolhydraten. Denk aan wit brood, witte rijs, witte pasta en witte couscous. We weten dat het heerlijk is, maar dit vult voor een korte tijd. Maak de switch naar de volkoren variant en je zal veel langer vol zitten!

4. Weinig slaap

Wist je dat overgewicht en te weinig slaap in direct verband met elkaar staan? Als je weinig slaapt heb je minder energie. Je bent moe of futloos en je lichaam snakt naar extra energie. Hierdoor krijg je veel meer trek, omdat er in voedsel veel energie zit. Ook dit is dus een grote boosdoener dat je altijd een hongerig gevoel hebt.

5. Kauwgom kauwen

Kauw jij ook wel eens een stukje kauwgom tégen de honger? Stop hier dan mee, dit is juist een grote boosdoener van het altijd hongerige gevoel. Door het kauwen maak je extra speeksel aan, waardoor je trek krijgt. Hierdoor trigger je je hersenen, waardoor ze denken dat je aan het eten bent. Dus vermijd kauwgom juist als je honger hebt!

6. Eten uit verveling

Oké, we maken ons hier allemaal schuldig aan: eten omdat je je verveelt. Wanneer je even niks te doen hebt, keer je je tot de voorraadkast. Dit is een lastig te doorbreken patroon, omdat het bij veel mensen regelmatig gebeurt. Probeer dit patroon dan ook eerst te herkennen; zo is het makkelijker te doorbreken.

7. Eten uit gewoonte

Naast eten uit verveling, is eten uit gewoonte ook een grote boosdoener dat je altijd een hongerig gevoel hebt. Lunch jij iedere dag standaard om 13.00 uur? Dan geeft je lichaam je uit gewoonte een seintje dat het tijd is om te eten op dat tijdstip. Terwijl je misschien helemaal geen honger hebt! Eet daarom alleen wanneer je ook daadwerkelijk trek hebt.

Lees ook
Met déze gezonde snacks stil je de honger na een flinke work-out

8. Je eet te weinig

Inkoppertje, maar te weinig eten kan ook zeker een hongerig gevoel veroorzaken. Hierdoor blijft je maag te lang leeg, waardoor je uiteindelijk zo’n enorme trek hebt dat je mega veel naar binnen werkt. Dit is dan veel meer dan je eigenlijk zou eten. Je ontbijt skippen is dan ook een echte no go, omdat een goede bodem belangrijk is. Heb je dit niet? Dan blijf je de rest van de dag hongerig en heb je zin in snacken.

9. Je eet te weinig gezonde vetten

Gezonde vetten zijn de key om vol te zitten. Gezonde vetten zitten in noten (eet maximaal een handje per dag), avocado of vis. Eet deze dingen en je zal merken dat je veel langer vol zit!

10. Appels eten

Eet jij altijd een appeltje zodra je honger hebt? Erg gezond, maar niet heel slim. In deze vrucht zitten allerlei verschillende stofjes (pectine, citroenzuur, amberzuur en mangaan) die je stofwisseling regelen. Ongeveer een halfuur nadat je de appel op hebt, zal je weer dat vervelende, hongerige gevoel krijgen. Maar stop niet compleet met appels eten: ze zijn namelijk wél erg gezond!

11. Je drinkt te weinig water

Wist je dat je lichaam denkt dat je honger hebt, terwijl je eigenlijk gewoon dorst hebt? Dit komt doordat honger en dorst in hetzelfde deel van je hersenen wordt geregeld. Drink daarom altijd even een glas water voordat je begint te snacken. Heb je daarna nog steeds een hongerig gevoel? Dan heb je echt trek en is het slim om wat te eten.

12. Je bent met social media bezig

Volg jij ook allerlei foodie accounts op Instagram? Dan is de kans groot dat je feed vol staat met heerlijke baksels, pasta’s, salades en andere recepten. Het ziet er allemaal zó lekker uit dat het water je direct in de mond loopt. En zodra je klaar bent met scrollen, heb je zelf vaak ook een hongerig gevoel. Boosdoener gevonden!

13. Alcohol drinken

Heb jij ook altijd na dat ene wijntje ineens mega veel honger? Dat kan! Alcohol zorgt er natuurlijk voor dat het vocht uit je lichaam verdwijnt. Hierdoor krijg je dorst, wat dus verward kan worden met een hongerig gevoel. Drink dus eerst een glaasje water en kijk daarna of je nog steeds honger hebt.

14. Stress

Wist je dat stress ook een enorme boosdoener van het altijd hongerige gevoel is? Stress verbruikt namelijk mega veel energie, waardoor je lichaam sneller honger krijgt, om die energie aan te vullen. Dus, relax!

Lees ook
Oeps: Van deze snacks krijg je juist nog meer honger

15. Fruitsapjes drinken

Fruitsapjes zijn natuurlijk onwijs lekker, maar zitten vol met suikers. Zodra je een fruitsapje op hebt, stijgt je bloedsuikerspiegel enorm, waardoor je honger krijgt. Eet liever gewoon een stuk fruit in plaats van een sapje. Een normaal stuk fruit – behalve appels, dan 😉 – zorgt er namelijk níét voor dat je honger krijgt.

Beeld: Pinterest