Lifestyle

Dit is de belangrijkste social media regel anno 2022

Rond een uurtje of half negen rol jij je bed uit. Of toch niet, want daarvoor lig je eerst een half uur je hele Instagram- en TikTok tijdlijn door te scrollen. Jep, we zijn allemaal hartstikke verslaafd aan social media, maar wat betekent dat nou eigenlijk? Wij geven je graag onze nummer 1 social media-les van 2022, want er kunnen ook zeker wat negatieve kanten aan ons geliefde social media zitten. Dit is dan ook echt iets waar je rekening mee moet houden! 

Dit is waar je écht rekening mee moet houden in 2022

Het kan wel gezegd worden dat onze smartphones en social media niet meer weg te denken zijn. Het allerbelangrijkste wat je hierbij moet overwegen, is jouw veiligheid en de veiligheid van anderen. Die foto’s die je deelt kunnen namelijk een grote invloed hebben op jullie leven! Niet alleen wij willen deze gevaarlijke kwestie duidelijk maken aan jullie, zelfs de Rijksoverheid neemt dit onderwerp meer dan serieus. En daar gaat onze social media-les van 2022 ook over, want er is iets waar je écht (wat meer) rekening mee moet houden. There you go!  

Generatie Z

Als het goed is, heb jij de tijd van MSN en Hyves niet of niet echt meegekregen en kan je internet niet meer wegdenken uit je leven. Posters boven je bed? Dacht het niet, jij volgt je idolen gewoon op Instagram en TikTok. Eigenlijk deel je de hele dag door alles wat je doet en vindt op social media. Daar zit alleen wel een keerzijde aan; want wat jij deelt van jezelf en anderen, kan ook in verkeerde handen komen of zorgen voor een he-le-boel negatieve reacties. Wat je bijvoorbeeld kan zien in de documentaire ‘Please Hate Me’. We will tell you all about it! 

Please Hate Me

Deze documentaire op Videoland heb je waarschijnlijk al wel gezien. Nog niet? Dan moet je ‘m echt even checken! Hierin worden verschillende Instagrammers en TikTokkers gevolgd die ontzettend veel haat krijgen door de content die zij posten op social media. Sommige influencers vinden dit eigenlijk niet erg, maar er wordt ook ingezoomd op de consequenties van die haat. Want al die nare berichten, daar word je over het algemeen niet vrolijk van. Vooral bij Fabiola, van Temptation Island VIPS, wordt dit pijnlijk duidelijk. Haar foto’s en video’s gaan het hele internet over en verspreiden een onjuist beeld over haar. De grote boodschap in deze documentaire? Denk twee keer na voordat je iets post! En dat is dan ook de boodschap van de Rijksoverheid. 

De campagne van Rijksoverheid

Ook het ministerie van Justitie en Veiligheid ziet in dat dit een probleem kan worden, dus is de Rijksoverheid hiermee aan de slag gegaan. In ‘Denk twee keer na voordat je iets deelt’ zie je katten (jep, katten) die eigenlijk tegen dezelfde dingen aanlopen als wij. Intieme beelden worden gedeeld, grappige filmpjes die voor de persoon in kwestie eigenlijk helemaal niet zo grappig zijn.. En dit wordt allemaal over het internet verspreid door anderen. Zonder daar bij na te denken! 

De #1 regel anno 2022

Oké, als puntje bij paaltje komt sturen we dus heel wat foto’s en video’s het wereldwijde web in. Op dat moment heb je zelf eigenlijk geen invloed meer op wat ermee gebeurt, en dat kan echt best vervelend aan voelen. Onze grote les, als het gaat om social media, is dan ook dat je twee keer moet nadenken voordat je iets deelt! Maak daarnaast goede wachtwoorden aan, deel niet zomaar foto’s (of nudes) en stel bijvoorbeeld inloggen in twee stappen in. Dit zorgt ervoor dat je alle bestanden, foto’s en video’s zo veilig mogelijk houdt. Daarnaast is het bijvoorbeeld van belang dat je eerst even vraagt of het oké is als je een foto of video deelt. Kortom; denk asjeblieft twee keer na voordat je iets deelt! 

In samenwerking met Rijksoverheid