Food

Hummus-lovers opgelet: deze home made hummus dips kende jij nog niet

Als jij een echt hummus-lover bent, dan ben je vast niet vies van een beetje variatie in je hummus. Van spicey, tot tomaten of kerriehummus, jij lust ze allemaal. Ben je weer toe aan nieuwe smaaksensaties? Dan wil je deze hummus varianten zo snel mogelijk in je mond stoppen. 

1. Mango hummus
De ingrediënten:
⋆ 500 gram kikkererwten
⋆ 80 gram tahin (sesampasta)
⋆ 160 gram mango
⋆ 2 eetlepels olijfolie
⋆ 1 of 2 teentjes gehakte knoflook
⋆ 1 citroen
⋆ Tabasco, naar smaak
⋆ Zeezout, naar smaak

Zo maak je mango hummus: 
Begin met het uitlekken van de kikkererwten en vang het vocht op. Snijd de mango in blokjes en pers de citroen uit. Voeg de kikkererwten, tahin, olijfolie, blokjes mango, het citroensap, de tabasco en zeezout samen en mix totdat er een puree ontstaat. De hummus moet smeuïg zijn, als dit niet zo is, doe dan een beetje vocht van de kikkererwten bij het mengsel. 
Mango hummus

2. Pompoenhummus
De ingrediënten:
⋆ 500 gram pompoen
⋆ 3 tenen knoflook
⋆ 1 eetlepel kokosolie
⋆ 60 milliliter tahin
⋆ 2 eetlepels extra vierge olijfolie
⋆ 2 eetlepels citroensap
⋆ 1/2 theelepels komijnzaad
⋆ 4 eetlepels verse koriander
⋆ Snufje zout
⋆ Snufje peper
Dat lees je goed, in de pompoenhummus zitten geen kikkererwten.

Zo maak je pompoenhummus:
Verwarm de over voor op 200 graden. Snijd het vruchtvlees van de pompoen in blokjes en verwijder de zaadlijsten. Pel dan de knoflooktenen. Bekleed een bakplaat met bakpapier en verdeel hierover de pompoenblokjes en de knoflooktenen. Verhit de kokosolie zodanig dat het vloeibaar is en strooi dit over de pompoen en knoflooktenen. Rooster de pompoen en knoflooktenen rond de vijftien minuten gaar.

Doe de gegaarde pompoenblokjes en knoflooktenen in een blender en voeg hier de tahin, olijfolie en citroensap bij. Pureer het geheel tot het een puree vormt. Voeg als laatste het komijnzaad toe en roer het door. Bestrooi de hummus als laatst met koriander en breng op smaak met peper en zout.

3. Wasabi-hummus
De ingrediënten:
⋆ 225 gram kikkererwten
⋆ 2 eetlepels tahin
⋆ 1 citroen
⋆ 1 eetlepel wasabi
⋆ 4 eetlepels lijfolie
⋆ Snufje peper 
⋆ Snufje zout

Zo maak je wasabi-hummus:
Laat de kikkererwten uitlekken en vang het vocht op. Pers de citroen uit en voeg dit samen met de kikkererwten, tahin, wasabi, olijfolie en de snufjes peper en zout in een kom. Maal alle ingrediënten totdat er een puree ontstaat. Wanneer de hummus nog niet smeuïg genoeg is, voeg je een beetje uitlekvocht van de kikkererwten bij. 

⋆ Bewaartip voor alle zelfgemaakte hummus: om zo lang mogelijk van de hummus te genieten, doe je nog een klein laagje olijfolie over de hummus voordat je hem in de koelkast zet. 

Zin andere smaken hummus? Hier vind je de recepten voor zoete aardappel hummus, tzatziki-hummus en pistache hummus. Eet smakelijk!
Wasabi hummus
Bron: Culy.nl, chickslovefood.com | Beeld: iStock