Health

6 sport oefeningen die goed zijn na een dag zitten

De hele dag zitten wordt het nieuwe roken genoemd. Mensen zijn niet gemaakt om de hele dag met hun billen op een stoel achter hun laptop te zitten. Toch werkt het merendeel van de Nederlanders zittend. Ook scholieren moeten vaak de hele dag in de schoolbanken zitten. Om het zitten te compenseren is het goed om te gaan sporten, maar welke oefeningen zijn goed om te kunnen na zo’n lange, zittende werkdag? 

1. Planken
Planken is een goede manier om je rug en armen te strekken. Na zo’n dag je lichaam in een stoel te proppen is het goed om oefeningen te doen waardoor je je rug als het ware uitrekt.

2. De brugoefening
Een andere oefening die goed is om je rug wat te strekken is de brug. Je duwt je bekken naar boven, maar je bovenlichaam blijft op de grond liggen. Je knieën zijn opgetrokken en je voeten op de grond. Deze oefening is goed voor de onderrug en hamstring. Voor mensen met rugklachten is deze oefening een echte aanrader.

3. Squat
Squaten is niet alleen goed voor je billen, maar ook voor na een lange werkdag. Je beweegt je hele lichaam bij het squaten als je van boven naar beneden beweegt. Ook kweek je een kont waar je dan weer lekker op kan zitten op werk ;-).

4. De bergbeklimmer
Door met je handen en voeten op de grond op je plek te lopen komen je benen, armen, en andere lichaamsdelen in beweging. Super goede training als je de hele dag hebt gezeten doordat je ook hierbij je hele lichaam traint.

 

5. Cardio
Rennen is heerlijk om je hoofd leeg te maken, maar ook gewoon om je gespannen lichaam even helemaal los te maken. Je lichaam is vaak helemaal stijf, al helemaal als je vergeten bent om pauze te houden. Doormiddel van een rondje hardlopen komt je lichaam in beweging en schud je alle stijfheid uit je lichaam.

6. Yogaoefeningen
Goede yogaoefeningen zijn heel belangrijk door na het sporten je spieren langer te maken. Door hard trainen worden je spieren sterk en dik, door yoga worden je spieren lang. Op deze manier wordt je lichaam flexibeler en kan het ook meer hebben.

Zorg goed voor je lichaam en eet voldoende vitamines. Het is heel belangrijk om af en toe een me-dagje in te plannen en goed voor jezelf te zorgen. Drink veel water, neem het liefst een halve liter fles mee en vul die regelmatig bij. En fiets naar je werk in plaats van met de bus. Ren ’s ochtends of ’s avonds een rondje! Dit is natuurlijk makkelijker gezegd dat gedaan, maar we weten dat je het kan, succes!

Lees ook: 

Bron | Beeld: Pixabay