Health

Deze workouts zijn perfect voor je rustdag

Behalve dat sporten goed voor je is, is het ook nog eens super fijn. Lekker flink zweten tijdens het hardlopen of flink knallen in de sportschool. Maar minstens zo belangrijk is rust nemen, je wilt immers geen blessures oplopen. Girlscene zet de leukste workouts op rijtje voor wanneer je wel lekker wilt sporten, maar niet te intensief aan de gang wil. Ideaal voor rustdagen en wanneer je een blessure hebt. 

Een blessure of rustdag betekent niet dat je gelijk helemaal niks meer doet. Vaak kun je nog wel andere sporten doen die wat lichter zijn, zodat je wel lekker in beweging bent. Als je een blessure hebt is het belangrijk om navraag te doen bij je arts of fysiotherapeut. 


Zwemmen
Zwemmen is de ideale workout voor je hele lichaam. Zwemmen is heel goed voor je conditie en daarnaast is het een lichte belasting voor je gewrichten. Als je een blessure hebt kun je vaak nog wel een zwemmen, wel even navragen bij een specialist natuurlijk. Ook voor op een rustdag is zwemmen heerlijk. Je bent lekker in beweging, maar geeft je lichaam ook wat rust. En het is gewoon heel erg leuk, vooral in een mooie bikini!

Wandelen
Wandelen wordt vaak niet als workout gezien, terwijl het best wel intensief kan zijn. Wanneer je in een flink tempo een aantal kilometer doorstapt kun je best wel wat calorieën verbranden! Daarnaast haal je een frisse neus en kun je je wandeling prima combineren met een andere activiteit. Wat dacht je van foto’s maken, boodschappen doen of brainstormen?

Fietsen
Ook fietsen is heel fijn om aan je conditie te werken zonder dat je helemaal kapot hoeft te gaan. Je hoeft niet per se super snel te fietsen of gelijk de bossen in te trekken. Maak een tocht van een kilometer of 10 bij jou in de buurt of fiets naar een kennis in een nabijgelegen woonplaats. Zo haal je een frisse neus, ben je in beweging maar put je je lichaam niet direct helemaal uit. Als je wel wil zweten kun je bijvoorbeeld wielrennen of mountainbiken. Ook met een les spinnen in de sportschool verbrand je flink wat calorieën.

Crosstrainer
De crosstrainer is perfect voor dagen waarop het slecht weer is en je toch wat aan je beweging wil doen. Ook dit kun je het zo intensief maken als je zelf wil: je kunt helemaal logaan of op een consistent tempo doorstappen. Ideaal wanneer je je benen wil trainen maar niet te zwaar wil sporten.

Roeien
Roeien is een goede workout voor je armen, benen en buik! Je kunt het op een apparaat in de sportschool doen, maar als je de mogelijkheid hebt kun je ook lekker het water opgaan. Ook goed voor je armen, en misschien iets toegankelijker, is kanoën. Als het mooi weer is, is dit ideaal: je bent in beweging en je wordt bruin.


Yoga
Yoga is niet alleen maar ontspannen en zen worden, want het kan ook een flinke workout zijn. Er zijn namelijk meerdere soorten yoga, waaronder power yoga en bikram yoga. Dit zijn wat pittigere vormen waarbij je meer zweet. Maar ook bijkomen met rustigere vorm van yoga is goed voor je lichaam, je bent immers in beweging.

Traplopen
Voor ronde billen ga je flink traplopen! Traplopen kan wel zwaar zijn voor je knieën dus daar moet je rekening mee houden. Het is een goede manier om flink aan je billen te werken zonder dat je helemaal kapot gaat. Je kunt thuis een paar keer de trap op en af, maar in de meeste sportscholen hebben ze hier ook een apparaat voor. Vind je het eng? Bouw de snelheid heel rustig op en zorg ervoor dat je de beveiliging aan je shirt maakt.

Losse oefeningen
Je kunt natuurlijk ook gewoon losse oefeningen doen voor een bepaalde spiergroep. Je kunt zelf oefeningen verzinnen, maar ook op YouTube vind je een hoop video’s die zich op een specifieke spiergroep richten. Zo kun je een eventuele blessure omzeilen maar toch in beweging blijven. Het grote voordeel is dat je deze workouts thuis kunt doen, dus als het echt heel erg slecht weer is en je jezelf een keer wil matsen, kun je gewoon thuis sporten.

Welke workouts doe jij het liefst?

Beeld: iStock

bron, bron, bron