Food

Vitamines: waar zitten ze in en wat doen ze?

Dat we vitamines nodig hebben om gezond te blijven, dat weten we natuurlijk allemaal. Maar welke vitamines heb je eigenlijk allemaal en waar zitten ze in? En wat doet vitamine A dan eigenlijk voor je? En waar heb je vitamine D dan voor nodig? We zetten ze allemaal voor je op een rijtje.


Bron: Thinkstockphotos
 

Vitamine A
Waar zit het in: Lever, vis, boter
Wat doet het: Vitamine A helpt je weerstand te versterken, ze noemen het ook wel de anti-infectie vitamine. Het is ook een belangrijke vitamine voor je huid, ogen en tandvlees. 

Vitamine B
Waar zit het in: Varkensvlees en graanproducten
Wat doet het: Vitamine B is de eerste vitamine die ontdekt werd. Heel lang werd dan ook gedacht dat Vitamine B de enige vitamine was die er bestond. Vitamine B1 helpt ons lichaam bij de verbranding van koolhydraten uit voedsel, hierdoor krijgen we energie. Het ondersteunt ook ons zenuwstelsel en ons hart.

Vitamine B2
Waar zit het in: Zuivel, vlees, groente, fruit, noten & graanproducten
Wat doet het: Het helpt je zenuwstelsel, spijsvertering en energiehuishouding en is ook belangrijk voor een gezonde huid en je ogen.

Vitamine B3
Waar zit het in: Vlees, vis, graanproducten, groente en fruit
Wat doet het: Vitamine B3 speelt een belangrijke rol bij de energievoorziening van onze cellen.

Vitamine B5
Waar zit het in: Vlees, vis, eieren, aardappelen, melkproducten, groente en fruit
Wat doet het: Vitamine B5 is belangrijk bij de afbraak van eiwitten, vetten en koolhydraten, daarnaast is het belangrijk bij de vorming van een aantal hormonen.

Vitamine B6
Waar zit het in: Vlees, eieren, vis, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Vitamine B6 vind je ook in groente, melk en kaas maar dan in kleinere hoeveelheden.
Wat doet het: Ook B6 helpt je bij je weerstand. Het speelt daarnaast ook een rol bij de vorming van rode bloedcellen en het helpt om je energie op peil te houden. Ook helpt Vitamine B6 bij een goede werking van het zenuwstelsel.

Vitamine B8
Waar zit het in: Je vindt vitamine B8 in eieren, melk, sojaproducten, noten en pinda's
Wat doet het: Vitamine B8 helpt bij de afbraak van koolhydraten en eiwitten en de productie van vetzuren. Vitamine B8 is ook van belang voor een goed functionerend zenuwstelsel, voor gezond haar en een gezonde huid.

Vitamine B11 (Foliumzuur)
Waar zit het in: Groene groenten, fruit en volkoren producten. Daarnaast zit het ook in mindere mate in melkproducten.
Wat doet het: Foliumzuur heb je nodig voor je immuunsysteem en weerstand. Ook heb je foliumzuur nodig bij de vorming van rode bloedcellen en is het voor zwangere vrouwen heel belangrijk om genoeg foliumzuur binnen te krijgen, foliumzuur is namelijk belangrijk voor celdeling.

Vitamine B12
Waar zit het in: Vitamine B12 komt helaas alleen voor in dierlijke producten zoals eieren, melk en vlees.
Wat doet het: Vitamine B12 voorkomt een bepaalde vorm van bloedarmoede, het is ook belangrijk voor een goede weerstand en energievoorziening.

Vitamine C
Waar zit het in: groente, fruit en aardappels
Wat doet het: Vitamine C is de weerstand-vitamine bij uitstek. Maar het is niet alleen goed voor je weerstand, het is ook goed voor je botten, tanden, huid en bloedvaten. Daarnaast is het een antioxidant en helpt het verouderingsprocessen minder snel te laten gaan.

Vitamine D
Waar zit het in: ZONLICHT! Daarnaast zijn er ook een aantal dierlijke voedingsmiddelen waar vitamine D in zit, maar de hoeveelheid is heel klein. De voedingsmiddelen met de meeste vitamine D zijn vette vissoorten zoals paling, makreel en zalm.
Wat doet het: Vitamine D heb je nodig voor sterkere botten en tanden, daarnaast helpt het je lichaam ook mineralen zoals calcium en fosfor beter op te nemen. 

Vitamine E
Waar zit het in: Plantaardige oliën en producten zoals granen, noten, zaden, groente en fruit. 
Wat doet het: Het helpt bij de aanmaak van rode bloedcellen, maar ook houdt het je weefsels en spieren op peil. Vitamine E is daarnaast ook weer goed voor de weerstand.

Vitamine K
Waar zit het in: Vitamine K maak je voor een groot gedeelte zelf aan, in je dikke darm. Maar dit is meestal niet voldoende en daarom is het ook belangrijk om vitamine K uit je voeding te halen. Het zit in groene bloedgranten, plantaardige oliën en in kleinere hoeveelheden ook in fruit, zuivel en brood.
Wat doet het: Vitamine K is belangrijk voor bloedstolling en botstofwisseling. 

Bedankt voor de tip Marjolein!

Krijg jij alle vitamines binnen?

Bronnen: Voedingscentrum, vitamine-info.nl