Love

‘Doe het voor het plot’ is de populairste datingtrend van 2023

datingtrends-2023

"Do it for the plot." Je hebt deze zin waarschijnlijk de laatste tijd vaak gehoord van je beste vriendinnen en je favoriete influencers online. Enne, let's be honest, misschien betrap je jezelf er ook wel op dat je het in bepaalde situaties zegt – wij zijn hier 100% schuldig aan. Maar deze uitdrukking is niet alleen populair geworden in het dagelijks leven, het is ook een extreem populaire mindset in het datingsleven van Gen Z in 2023.

‘For the plot’-mindset

‘Ja’ zeggen kan soms heel moeilijk zijn voor ons. We kiezen vaker voor de makkelijkere, veiligere optie die het krachtige woordje ‘nee’ ons biedt. Toch zouden we meer ons hart moeten volgen en veranderingen en gedurfde keuzes minder uit de weg moeten gaan. Hoewel dit in eerste instantie natuurlijk supereng lijkt, is een kans grijpen – op welk gebied dan ook – meestal zeker de moeite waard!

Op social media worden onze for you pages overspoeld met jonge meiden die ‘voor het plot’ leven en de meest hilarische verhalen delen online. Wij proberen deze ‘main character energy’ zeker bij onszelf op te roepen dit jaar, vooral als het gaat om daten en de zoektocht naar liefde. Wie weet ontmoeten we door bepaalde keuzes onderweg wel ergens onze grote liefde, maar als dat niet gebeurt, hebben we in ieder geval genoeg side characters die rollen spelen in leuke verhalen om onze vriendinnen mee te vermaken. Leedvermaak – dat is het dan weer wel. What do we bring to the table in 2023? Heel veel geflopte dates – sad, but true.

Tinder daten voor het plot

Het datingsleven van Gen Z draaide in 2023 allemaal om het omarmen van ‘main character energy’, waarbij volgens Tinder’s Year in Swipe, daters minder gefocust waren op de uitkomst van een date en zich meer richtten op de ervaringen en herinneringen die ze tijdens het daten opdeden – hoe vreselijk of lachwekkend dan ook. Deze nieuwe benadering geeft volgens Tinder de ruimte aan het ontmoeten van nieuwe mensen zonder verwachtingen, op een leuke en spontane manier.

Zelfs een slechte date, is een goed verhaal voor later. “Dit jaar zien we een grote verschuiving waarbij de ervaring belangrijker is dan de uitkomst. Deze nieuwe generatie daters laat ons zien wat het betekent om te daten voor zelfontwikkeling in plaats van voor de uitkomst ervan. Ze breken los van de traditionele datingnormen en ontwikkelen hun eigen benadering,” zegt Melissa Hobley, Chief Marketing Officer bij Tinder. Onze generatie is niet langer alleen op zoek naar een happily ever after, maar wil zoveel mogelijk meemaken en zorgen dat zij de tea kunnen spillen bij hun beste vriendinnen.

Date jij ‘voor het plot’ en heb je weleens een hilarische, of juist choquerende date gehad? Deel het anoniem met de Girlscene redactie door een mailtje te sturen naar charlotte@hilabel.nl, of stuur ons een DM op Instagram @girlscene.nl. Wij zijn razend benieuwd naar jullie storytime!

Beeld: Emily in Paris