In m’n mandje! Licht heeft effect op je shopgedrag

Je loopt door de stad en kijkt nieuwsgierig naar binnen bij wat winkels. Leuk en aardig, die hele straat vol pandjes, maar hoe bepaal je dan welke van de honderd je binnenloopt? Dit heeft volgens onderzoek onder anderen te maken met het licht in een winkel. Licht is namelijk een groot onderdeel van elke winkel, en heeft zelfs effect op je shopgedrag!
Licht heeft effect op je shopgedrag
Wanneer je lekker door de stad aan het banjeren bent, zorgen vaak de vibes van een winkel ervoor of je naar binnen stapt of niet. Dit kan te maken hebben met de bordjes die buiten hangen, het personeel dat je begroet (of juist niet) of de aankleding van het pand. Maar er is één ding wat altijd de grootste rol speelt, en dat is: de belichting. Het licht in een winkel is onwijs belangrijk voor de beleving van shoppen, en beïnvloed volgens onderzoek zelfs het shopgedrag van mensen!
Lees ook: Don’t be fooled: zo gebruiken supermarkten slimme trucjes om jou meer te laten kopen
Knus versus fel
Stap je naar binnen bij een grote winkel met enorme ledlampen die de ruimte baden in wit licht, dan is je koopgedrag anders dan wanneer je een knus en warm winkeltje met gedimde lichten terechtkomt. Uit psychologisch onderzoek blijkt namelijk dat lichtinval, lichtkleur en de felheid invloed hebben op ons gedrag. Bij warm en zacht licht krijgen we een veilig en ontspannen gevoel, terwijl fel en koel licht er juist voor zorgt dat we alerter zijn. Dit kan beide slim ingezet worden in bepaalde winkels – een leuke vintage store nodigt je met warm licht uit om rustig rond te struinen en alles te bekijken, terwijl het witte licht in de MediaMarkt ervoor zorgt dat je alles in één heldere blik ziet. En dat is in die winkel precies wat je wilt bereiken!
De klant sturen
In veel winkels wordt licht ook op een andere manier strategisch ingezet, namelijk op de klanten een bepaalde kant op te sturen. Misschien had je dat veel te dure jasje normaal gesproken niet eens gezien, maar doordat hij nu op een prachtig verplichte paspop hangt, móet je hem gewoon hebben! Ook met aanbiedingen werkt dit goed. Je ziet de sale meteen, waardoor je sneller de winkel instapt en misschien ook wel langer blijft hangen. En dat is natuurlijk precies wat winkels willen. Langer in de winkel = meer tijd om hem volledig leeg te kopen! En dat lukt vast wel met onze shopverslaving…
Daglicht = shopverslaving in zicht
Natuurlijk heb je niet alleen het licht wat uit lampen en spotjes komt. Er bestaat ook nog zoiets als de zon, oftewel daglicht! Uit onderzoek blijkt dat de mate aan daglicht in een winkel ook een rol speelt als het gaat om koopgedrag. Winkels die veel grote ramen hebben, worden als betrouwbaarder gezien dan winkels zonder licht van de zon. Ook stimuleert daglicht de aanmaak van serotonine – oftewel, ons favoriete blije stofje! En je weet wat ze zeggen: een goede gemoedstoestand zorgt voor meer spullen in de winkelmand!
We’re just girls…
Dus de volgende keer dat je een winkeltje binnenstapt kun je denken aan deze lichtinval. Misschien stap je wel wat minder snel op de sale af wanneer je bedenkt dat het er allemaal met voorbedachten rade en mooie verlichting is neergezet. Aan de andere kant willen we misschien toch wel die gave jeans en die prachtige blazer even passen. En als ze toch in de sale zijn…
Lees ook: Good to know! Dit is de reden dat we gelukkig worden van shoppen
Bron: LightingForImpact