Terug van weggeweest: waarom iedereen weer ijswater over zich heen gooit

Wie kent ‘m niet: de Ice Bucket Challenge? In 2014 verklaarde je eigenlijk iedereen compleet voor gek die vrijwillig een bak ijskoud water over zichzelf heen gooide – en tóch deed je het zelf ook (geef maar toe). Het was dé trend van die zomer: nat, koud én voor een goed doel. In 2025 is-ie weer helemaal terug van weggeweest! En ja hoor, ook dit keer zit er weer een prachtig doel aan gekoppeld.
De Ice Bucket Challenge wat was dat ook alweer?
Nou, het is bijna niet voor te stellen dat je deze virale challenge bent vergeten. Want serieus, vrijwillig een ijskoude bak water over jezelf gooien? Dat blijft je toch wel bij. De Ice Bucket Challenge was hét internetfenomeen van 2014. En het ging echt niet alleen om de lol: je filmde hoe je jezelf onderdompelde in ijswater, noemde drie anderen die hetzelfde moesten doen, en dat allemaal binnen 24 uur. Liever niet nat? Dan doneerde je geld. Of – als echte overachiever – deed je gewoon allebei.
Het doel van de actie? Aandacht en geld inzamelen voor ALS, een heftige en ongeneeslijke spierziekte. De actie ging wereldwijd viral en haalde meer dan 220 miljoen dollar op. Zelfs grote namen als Bill Gates, Cristiano Ronaldo en Oprah deden mee.
Terug van weggeweest
We zitten inmiddels gewoon in 2025 – ja, de originele Ice Bucket Challenge is alweer 11 jaar geleden (we voelen ons ook oud). En de challenge is helemaal terug van weggeweest. Het begon in Amerika, waar het internet er opnieuw helemaal los op ging. En zoals altijd rolde de rest van de wereld er vrolijk achteraan.
Ook in Nederland zijn de eerste ijskoude video’s al opgedoken. Nina Schotpoort, Luna Nieuwboer en Nina Houston? Jep, die hebben zich inmiddels al laten natgooien. Maar dit keer doen ze het niet voor ALS, maar voor een ander superbelangrijk thema: mentale gezondheid.
Waarom mentale gezondheid?
De nieuwe campagne heet #SpeakYourMIND en komt van studenten van de University of South Carolina. Hun doel? Meer openheid over mentale gezondheid, zeker onder jongeren. Door mee te doen aan deze vernieuwde Ice Bucket Challenge steun je de organisatie Active Minds, die zich inzet voor mentale gezondheid op scholen en universiteiten.
Het idee is simpel: gooi ijswater over jezelf, deel het online, nomineer drie anderen en/of doneer geld. Maar vooral: maak mentale gezondheid bespreekbaar. Het taboe doorbreken, samen kwetsbaarheid vieren en laten zien dat het oké is om je niet altijd oké te voelen – dát is de boodschap. Als we dat met een bak koud water kunnen helpen, dan doen we dat toch gewoon?
Doe jij mee?
Met dit heerlijke weer is het eigenlijk alleen maar lekker verfrissend. Dus… word je genomineerd? Niet twijfelen, gewoon doen. Je steunt er een prachtig doel mee én je maakt er meteen een leuke TikTok van. Win-win, toch? Wij weten één ding zeker, wij doen natuurlijk direct mee als wij genomineerd worden!
Dat trends terugkomen is niets nieuws. Dus dat ook de Ice Bucket Challenge een comeback maakt? Eigenlijk helemaal niet zo gek. Net als bij zoveel throwbacks krijgt deze virale hit een 2025-update met een nieuwe boodschap. Zin in nog meer nostalgie? Check dan ook deze 90’s trends die je in 2025 écht weer kunt dragen.