Lifestyle

Dit is de reden dat je waarschijnlijk altijd een grote friet bestelt bij de McDonald’s

De kans is groot dat als je een bezoekje brengt aan de McDonald’s, dat je dan een grote friet bestelt. En waarschijnlijk merk je daar zelf niets van, maar dat heeft dus een reden! Wij vertellen je hoe dit slimme marketingtrucje werkt. 

Hierom ben je altijd geneigd om een grote friet bij de McDonald’s te bestellen

En dat geldt ook voor je grote Iced Latte bij de Starbucks en bijna iedere andere voedselketen!

Het decoy effect

Dit heeft alles te maken met het decoy effect. Dit wordt ook wel het afleidingseffect genoemd. Het zorgt ervoor dat jij dus iedere keer weer de grootste en meest luxe optie bestelt. Dit geldt dus voor de friet bij de McDonald’s, maar eigenlijk bij iedere plek waar je drie verschillende opties voorgeschoteld krijgt.

Het werkt als volgt: wanneer je twee keuzes ziet, is het makkelijk om een keuze te maken. Als je niet zo’n trek hebt, bestel je de kleine optie. Heb je wel enorme trek? Dan ga je voor de grotere optie. Maar wanneer we drie opties krijgen, gebeurt er iets in onze hersenen. Hierdoor wordt je als klant namelijk verleid om voor de duurste optie te gaan. Dit komt deels ook doordat de grootste optie ”maar een paar cent duurder is” dan de kleinere optie, waardoor het voelt alsof je meer voor je geld krijgt. Maar dit klopt dus helemaal niet!

Lees ook
OMG! Dit is waarom je bij de McDonald’s beter geen hamburger met augurk kunt bestellen

Grotere afbeelding

Wat de McDonald’s ook heel slim doet, is gebruik maken van afbeeldingen. De grote patat wordt namelijk vaak ook het grootst afgebeeld, waardoor je dus fysiek kan zien dat je ook echt meer patat krijgt. Daardoor lijkt het dus alsof je in verhouding geld spaart. Toch klopt dat niet helemaal. Olaf Lemmens, ”Growth Hacker”, legt ons uit dat dat dus helemaal niet zo is! In één van zijn recente Insta-posts onderzoekt hij namelijk dit effect.

Bekijk de post hieronder:

View post on Instagram
 

Beeld: pinterest