Deze fouten maken vrouwen volgens mannen op het werk

Zit je op je werk en denk je: doe ik het eigenlijk wel goed? Volgens mannen zijn er wat valkuilen waar vrouwen (onbewust!) intrappen.
Te bescheiden zijn over je eigen successen
Serieus, wanneer heb jij voor het laatst hardop gezegd waar je trots op bent op je werk? Bij vrouwen geldt vaak: bescheidenheid siert de mens. Maar mannen? Die schreeuwen hun prestaties gerust van de daken. Enne, het valt op! Vooral op een plek waar promoties worden vergeven aan zichtbare toppers. Dus durf te delen waar jij goed in bent. Een voorbeeld? Spreek tijdens een teammeeting uit wat jouw bijdrage was, of stuur een mail naar je manager als je een project succesvol hebt afgerond. Het voelt misschien ongemakkelijk, maar het is pure zelfzorg.
De valkuil van ‘te aardig’
Herken je dat eeuwige dilemma: wil je aardig gevonden worden, of professioneel gerespecteerd? Veel vrouwen haken hierop af. Wat gebeurt er? Je neemt extra taken op je, zegt te snel ‘joh, ik doe het wel even’, of twijfelt om ergens kritisch op te zijn. Gevolg: minder tijd voor je kerntaken én minder herkenning van jouw skills. Tip: stel jezelf bij elke taak de vraag – draagt dit echt bij aan mijn functie of doe ik dit om aardig gevonden te worden?
Niet duidelijk aangeven wat je wilt
Mannen vragen vaak zonder gêne om die nieuwe uitdaging, salarisverhoging of promotie. Veel vrouwen wachten tot iemand het ziet of aanbieden ‘of het misschien binnenkort mogelijk is’. Maar als je niet duidelijk (en met overtuiging) uitspreekt wat je wilt, kom je soms op eindeloze wachtlijsten terecht. Dus bereid je voor, oefen je pitch en go for it! Enne, probeer bij je aanvraag twijfelwoorden als ‘misschien’ en ‘zou kunnen’ te skippen – spreek met zekerheid.
Oversharing: te persoonlijk of te emotioneel zijn
Natuurlijk mag je jezelf zijn op de werkvloer. Maar let op met het delen van hele persoonlijke issues of emoties. Mannen ervaren het soms als onprofessioneel, en eerlijk: soms kan het backfire-en bij spannende projecten of promotiekansen. Wil je je ei kwijt? Kies een vriendin buiten het kantoor, of houd het bij beroepsmatige dingen als je voelt dat het te veel wordt.
Afwachtend blijven door angst voor labels
Een klassieker: ben je erg assertief, dan lig je bij sommige collega’s zo te boek als ‘bitchy’ of ‘te fel’. Veel vrouwen houden hierdoor hun mond of pakken conflicten niet aan. Zonde! Want bijna elk onderzoek zegt: wie helder en vriendelijk (maar zonder sorry’s en twijfel) communiceert, oogst respect. Tip: denk na over wat je wilt bereiken, benoem feiten en houd je bij het onderwerp. Zo ben je assertief zonder label.
Elkaar niet steunen
Het klinkt bijna als een foute film: vrouwen op topposities die strenger zijn voor andere vrouwen. Helaas komt het echt voor – het Queen Bee-fenomeen. Resultaat? Minder onderlinge support en een omgeving waar talentvolle vrouwen afhaken. Gun elkaar die spotlight, geef complimenten en til samen het vrouwelijke netwerk op je werk naar een hoger level. Girlpower werkt echt!
Kopje koffie, emotioneel werk en randzaken
Veel vrouwen vervallen (onbewust) in typische ‘verzorgende’ rolpatronen: koffie halen voor het hele team, problemen oplossen of het notuleren van vergaderingen. Superlief, maar niet altijd slim voor je carrièrepad. Zeg gerust ‘nee’ tegen taken die niet in jouw takenpakket horen of verdeel ze eerlijk over het team.
Strategisch samenwerken & netwerken nog te weinig benut
Mannen zijn vaak meester in netwerken en elkaar binnenhalen bij de juiste projecten. Zorg dat je zelf zichtbaar bent. Tip: zoek een mentor, meld je aan voor een netwerkborrel of sluit je aan bij een vakorganisatie. Swap je lunchwandeling met vriendinnen eens in voor een koffie met iemand uit een andere afdeling. Lees ook: Mannen aan het woord: deze datingfoutjes maken vrouwen (volgens mannen) net iets te vaak