Fashion

Goed spijkergoed

Volgens cijfers draagt 95 procent (Financieel Dagblad) van de Nederlanders het en zouden we er 1,8 tot 5,4 van in de kledingkast hebben liggen. De spijkerbroek. Denim is sinds de vorige eeuw onlosmakelijk verbonden met het Nederlandse straatbeeld. Wist je al dat andere landen ook gek zijn op Nederlandse jeans?

G-Star is op dit moment waarschijnlijk het meest succesvolle denimmerk van Nederland. Ooit. Vanuit Amsterdam ontwerpt het merk spijkerbroeken die over de hele wereld worden verkocht. Heb je ook al gehoord van Denham? Denham startte in 2008 met zes medewerkers aan de Prinsengracht in onze hoofdstad. Tegenwoordig wordt het merk over de hele wereld verkocht, is er meer dan vijftig man personeel en zijn er kantoren in Tokio en Londen.


Bron: Elviis

Ook buitenlandse merken zoeken graag Nederland op om onder andere inspiratie op te doen voor een goede denim. Zo is het hoofdkantoor van het Amerikaanse merk Tommy Hilfiger in Amsterdam gevestigd, net als de ontwerpafdelingen van Pepe Jeans en Cars.

Een kort geschiedenislesje

De originele spijkerbroek komt ergens uit het midden van 1800.  Amerikaanse mijnwerkers en cowboys (jaja) hadden goede stevige broeken nodig die ze tijdens het werk konden dragen. De stof, denim, bestond al, maar in de praktijk ging de stof snel kapot omdat die simpelweg te stug was. Vervolgens kwamen Levi Strauss (de grote man van de jeans) en Jacob Davis met het idee om de broek goed vast te zetten met klinknagels. Daar is alles dus begonnen. Misschien heb je nu ook een spijkerbroek aan, als je naar de naad langs de zakken kijkt, zie je als het goed is een ijzeren ronde verbinding. Dat is dus een moderne variant van de klinknagel. De traditionele spijkerbroek wordt overigens vaker een fivepocket genoemd, omdat er meestal vijf zakken zijn. Twee achter, twee voor en nog een kleine, waar je kleingeld in kunt stoppen.

Dat zakje werd overigens vroeger door dezelfde mijnwerkers gebruikt om houten munten in te bewaren.  In de negentiende eeuw bestond er al een handel in de zogenaamde ‘Dutch denim’. Het is echter niet bekend of deze variant van spijkerstof ook daadwerkelijk uit Nederland komt.


Bron: Pinterest

Ook de naam denim heeft een verhaal. De stof werd waarschijnlijk voor het eerst gefabriceerd in de buurt van het Franse Nimes en werd ‘Cotton de Nimes’, genoemd. Ofwel De Nimes. Voilà!

Terug naar de realiteit!

Sinds kort is er in Amsterdam ook een echte Denimschool op mbo-niveau. Deze modeschool is specifiek gericht op spijkerbroeken en het merendeel van de studenten zijn jongens. Dat is best bijzonder omdat er meestal juist veel meiden modeopleidingen doen. Op deze school leren de leerlingen alle fijne kneepjes om zelf de mooiste broeken te ontwerpen en te maken.

Wist je dat je zelf ook makkelijk een ‘geschaafde’ broek kan maken? Natuurlijk kun je de broek openknippen, maar je kunt ook als het ware ‘krassen’ met een stanleymes. Op die manier krijg je een goed gerafeld gat. Als je liever geen gat wilt, kun je lichter krassen en ontwikkel je echter een lichte damage.


Bron: Tumblr

Een mooie wassing over een spijkerbroek is erg mooi en ook een goede beschadiging (damage) wordt vaak gewaardeerd. Wist je dat deze toevoegingen eigenlijk heel slecht zijn voor het milieu? Voor de wassing van een denim is gemiddeld, let op, 7000 liter water nodig! Ook de verf is niet echt goed of duurzaam. Meestal worden spijkerbroeken met synthetische (gemaakte) indigo geverfd. De originele (tegenwoordig eigenlijk enkel nog Japanse) spijkerbroeken worden met echte indigo geverfd. Het resultaat is prachtig, maar het water van rivieren waar de leidingen op uitkomen, krijgt een giftig blauwe kleur.

Het Nederlandse merk Kuyichi is een van de voorvechters van duurzame denims. Deze broeken worden zo milieuvriendelijk mogelijk gemaakt.


Bron: blog.bluebloodbrand

Misschien wil je zelf ook op een bewuste manier spijkerbroeken dragen. Vraag dan eens in de winkel naar een ‘dry’ denim.


Bron: ironheart

Deze broeken zijn niet gewassen of beschadigd en voelen nog ontzettend stug. Hoe dan ook, tijdens het dragen gaan deze broeken zich naar je lichaam vormen. Dat houdt in dat je de lichtere plekken op de knieën en bovenbenen zelf creëert en dat ook de vorm langzaam het eigen lichaam volgt. Nederlandse denimmerken zoals Amsterdams Blauw (van Scotch en Soda), Blue Blood en Denham verkopen al in de reguliere collecties dry denims.


Bron: Tumblr

Volgens de kenners is Amsterdam nog niet de Denimhoofdstad van de wereld, maar staan we wel aan het begin van enorme veranderingen. Andere populaire denimsteden zijn San Francisco en Okayama in Japan.

Echte denimliefhebbers wassen de broek niet. Jeans wordt, zoals eerder beschreven, mooier naarmate je het langer draagt. Met iedere wassing gaan vormen eruit, veranderen lichte plekken en wordt de stof dunner.

Ben jij ook zo gek op een mooie denim? 

Bronnen: Centraal Museum, Financieel Dagblad, Bregje Lampe, Leeuwarder Courant

Must reads 👀