Health

5 tips voor een betere conditie

Een goede conditie, willen we dat niet het liefste allemaal? Een paar trappen op lopen zonder halverwege hijgend te moeten pauzeren? Die trein halen, in plaats van verdrietig (en hijgend) toekijken hoe hij net voor jouw neus voorbij rijdt? Maar ook: niet bij de eerste de beste verkoudheid die in de lucht hangt, direct een griep op lopen. Als je absoluut geen conditie hebt lijkt het vaak onmogelijk om die wel te krijgen, maar dat hoeft helemaal niet. We hebben tips!

1. Probeer zo gezond mogelijk te eten!
Jij dacht dat we het meteen over sporten zouden gaan hebben he? Nee, dat komt later. Het is namelijk ook heel erg belangrijk dat je gezond en gevarieerd eet. Hoe je dat doet? Eet alle kleuren van de regenboog. Tomaten, spinazie, witlof, bananen, rode bieten.. Op deze manier krijg je alle vitaminen binnen. Heb je weinig energie? Dan zou je eventueel nog een vitamine B tablet met extra ijzer kunnen slikken. IJzer heb je nodig voor het zuurstoftransport in je bloed, als je er een tekort aan hebt merk je dat aan vermoeidheid, een bleke huid, rusteloze benen en snel buiten adem zijn.

2. Sta tien minuten eerder op!
Heb je het druk en denk je dat je geen tijd hebt om te sporten? Sta tien minuten eerder op en doe een paar Pilates/Yoga oefeningen. Bijvoorbeeld oefeningen uit het artikel over oefeningen voor thuis. In de pauze op school, of je lunchpauze op kantoor, ga je voor een stevige wandeling van zo'n tien minuten. En 's avonds na het eten doe je nog tien minuten oefeningen. Voila, jij hebt een half uur bewogen vandaag!

3. Wissel van routine!
Loop jij drie keer in de week vijf kilometer hard, maar begrijp je niet dat je conditie niet vooruit gaat? Dit ligt waarschijnlijk aan het feit dat je lichaam gewend is geraakt aan deze workout en niet gepusht wordt beter te worden. Hoe je je conditie vooruit helpt? Probeer die laatste kilometer eens zo hard mogelijk te lopen, op deze manier moet je lichaam heel erg goed zijn best doen. De eerste keer zal ZWAAR zijn, maar het zal steeds beter gaan. Ga jij naar de sportschool? Ga dan niet steeds op dezelfde apparaten staan, maar wissel dit af.

4. I wanna dance!
De leukste en makkelijkste manier om een betere conditie te krijgen is misschien wel dansen. Dat kun je doen met de Wii (wij hebben op de redactie Just Dance 4 getest en dat was best heftig, maar vooral erg grappig!), maar je kunt ook alle ramen, deuren en gordijnen sluiten en lekker springen op jouw favoriete muziek voor de spiegel. Wil je het zwaarder maken? Houd dan kleine gewichtjes (van een halve kilo) in je handen. Jij gaat zo fit worden!

5. Opgeven is geen optie!
De aanhouder wint. Natuurlijk is je conditie niet van de ene op de andere week van een 0 naar een 10 gegaan, maar als je maar lang genoeg doorgaat komt het vanzelf, echt. Zorg voor voldoende motivatie en probeer van iedere workout te genieten. Na een tijdje zul je beseffen dat je helemaal niet meer je best hoeft te doen om jezelf te motiveren, dan vind je het oprecht fijn om te bewegen.

Hoe is het met jouw conditie gesteld? Sprint jij met gemak naar je trein, of zijn de trappen op school eigenlijk al teveel gevraagd?

Bron beeld: Pinterest

LOVE dit artikel
59 meiden hebben deze blog geloved