Lifestyle

9 mythes over slaap

Kennen jullie dat? 's Ochtends is je bed je grootste vriend en wil je hem absoluut niet verlaten. Maar 's avonds... dan heb je het veel te druk voor die grote vriend en als je er dan eindelijk in ligt, dan kun je niet slapen. Is het echt zo goed om in het weekend bij te slapen? En is het waar dat je hersenen uit moeten rusten? NEE! Het zijn mythes! En wij zeggen je hoe het wel zit.

Mythe # 1

"Het is goed om slaap in te halen in het weekend, als je doordeweeks niet aan je uurtjes bent gekomen.."

Waarheid: Het is verleidelijk om in het weekend lekker uit te slapen, maar het is veel belangrijker om een regelmatig slaapritme te hebben. Als je op vaste tijdstippen opstaat en naar bed gaat zul je veel beter slapen.

slapen

Mythe # 2

"Een goede work-out in de avond maakt je moe en daardoor val je sneller in slaap."

Waarheid: Als je regelmatig sport zul je makkelijker in slaap vallen, maar het is belangrijk om je laatste work-out minstens drie uur voordat je gaat slapen te hebben afgerond. Als je lichaam minder warm is zul je sneller in slaap vallen, na een work-out moet je lichaam zo’n zes uur herstellen om weer op de normale temperatuur terug te komen. Je kunt natuurlijk wel speciale yoga oefeningen om sneller in slaap te vallen voor het slapen doen.

Mythe # 3

"Oudere mensen hebben minder slaap nodig."

Waarheid: Het lijkt er misschien op dat oudere mensen minder slaap nodig hebben, maar ook zij hebben gewoon zeven tot negen uur slaap per nacht nodig. Het verschil is dat oudere mensen vaak overdag ook dutjes doen, waardoor het lijkt dat ze minder slapen ‘s nachts.

slapen

Mythe # 4

"Je hebt slaap nodig om je hersenen uit te laten rusten."

Waarheid: Je hebt natuurlijk slaap nodig, maar het is niet om je hersenen uit te laten rusten, het is om je lichaam uit te laten rusten. Je hersenen werken nog steeds terwijl je slaapt, zij controleren dan je lichamelijke functies zoals ademhalen.

Mythe # 5

"Als je midden in de nacht wakker wordt kun je het beste stil blijven liggen en terug in slaap proberen te vallen, als je op staat zul je alleen maar meer wakker worden."

Waarheid: Als je binnen 20 minuten niet in slaap valt, ga je bed uit! Ga naar een andere kamer en doe iets wat je tot rust brengt zoals muziek luisteren of lezen. Als je gaat liggen stressen over het feit dat je niet kunt slapen wordt het alleen maar lastiger om in slaap te vallen.

Mythe # 6

"Het is verstandig om - voordat je naar bed gaat - in je kamer rond te hangen zodat je alvast klaar wordt gestoomd om in slaap te vallen."

Waarheid: hoe meer activiteiten je associeert met je slaapkamer zoals tv kijken, hoe moeilijker het is om in slaap te vallen. Het is het beste om je slaapkamer echt alleen om te slapen te gebruiken. Maar eh.. wij snappen dat dat voor meiden die nog thuis wonen of in een studentenhuis, dat niet altijd even makkelijk vol te houden is..

slapen

Mythe # 7

"Als je lekker warm onder een dikke deken ligt zul je sneller in slaap vallen."

Waarheid: Je valt juist makkelijker in slaap onder koudere omstandigheden. Dus als je toch zo graag onder een hele dikke deken wil liggen, doe dan een raampje open voor wat koele, frisse lucht.

Mythe # 8

"Snurken is normaal en totaal onschuldig."

Waarheid: snurken is dan misschien onschuldig voor de meeste mensen, maar het kan ook duiden op een slaapstoornis die zelfs levensbedreigend is. Als je heel hard snurkt en er zitten lange pauzes tussen je snurkgeluiden in, dan is het verstandig om even langs je huisarts te gaan.

Mythe # 9

"Een glas wijn voor het slapen maakt je rustig en zorgt ervoor dat je snel in slaap valt."

Waarheid: alcohol maakt je moe en brengt je sneller in slaap, maar de slaap die je krijgt is veel minder diep dan anders en je zult ‘s nachts eerder wakker worden.

Bron beeld: Weheartit
Bron tekst: Womens Health Magazine

Door Annemerel

LOVE dit artikel
3 meiden hebben deze blog geloved