Lifestyle

Girls Issues: Ik heb last van een eetprobleem

Trouble in paradise? Girlscene helpt! Heb jij een probleem en weet je niet hoe je het moet oplossen? Vertel je situatie aan Girlscene en wij proberen je te helpen. Ruzie met je beste vriendin? Kledingcrisis? Boytrouble?! Wij helpen! Vandaag behandelen we de vraag van een lezeres die last heeft van een eetprobleem.

beautiful

Beste meiden van Girlscene,

Ik heb een probleem en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. Ik heb anorexia en het gaat er eigenlijk heel goed mee. Vervelend om te zeggen, maar ik ben al 16 kilo aangekomen en weer op gezond gewicht. Toch is het heel moeilijk voor me. Als ik voor mijn gevoel te veel heb gegeten gooi ik het er uit en als iets me niet aanstaat dan eet ik gewoon helemaal niet.

Brood eten is geen optie, dus ik kom soms niet verder dan een half bakje yoghurt per dag en wat van het avondeten. Omdat ik dan vaak neiging heb tot flauwvallen of gewoon zomaar in slaap val, moet ik meer gaan eten. Daarvoor moet ik dus een dieet samenstellen. Iets zoeken dat ik gewoon kan eten zonder er een schuldgevoel van te krijgen is heeel erg moeilijk. Ik wil niet teveel eten, maar ik moet wel genoeg eten... Ik eet dus geen brood, en kan niet zo goed tegen koemelk. Vet probeer ik zo veel mogelijk te vermijden en ik heb niet heeeel veel tijd om iedere dag wat te koken. Fruit eet ik liever ook niet door al de suikers die erin zitten. Het liefste eet ik (koemelkvrije) yoghurt en groenten. Vlees vind ik lekker, maar ik kan niks met plezier eten.

Overal krijg ik een schuldgevoel van. Dus als ik een vast lijstje heb met alleen maar dingen erop waarvan zeker is dat het goed voor me is, mijn darmen niet verstopt, niet teveel is, eetbaar is en waar ik absoluut niet dik van word.

Zouden jullie mij hier misschien bij kunnen helpen?

Groetjes Tamara

be proud

Lieve, lieve Tamara,

Je moet niet vergeten dat je mooi bent zoals je bent. Dat je nu eindelijk een gezond gewicht hebt bereikt is super! Maar vind je stiekem ook niet dat je dat moet behouden? Mooi zijn is stralen en genieten, maar vooral gezond zijn. Tamara, ik weet zeker dat jij ook kunt stralen en genieten als je het ‘gewoon even los zou laten’. Natuurlijk weten we allemaal dat dit helaas niet zo gemakkelijk gaat. Anorexia blijft toch bij je, ongeacht je dat wil of niet. Het is een behoorlijk probleem en daar zijn wij helaas ook niet in gespecialiseerd om je daarbij te helpen. Daar zul je echt professionals voor nodig hebben.

Wij op Girlscene zijn een voorstander van gezond snacken, genoeg bewegen en heerlijk eten, maar dat is helaas niet wat je vraagt. Je vraagt om voedingsmiddelen die je kunt eten zonder schuldgevoel, maar zullen er producten zijn die je op dit moment dat niet geven? Door jouw anorexia geef je jezelf bij iedere maaltijd een schuldgevoel, ongeacht wat je eet. Je hoeft je namelijk echt niet schuldig te voelen over brood of fruit, zelfs niet over vet. Dit heb je nodig om goed te functioneren en je gezonde gewicht in stand te houden.

Het beste wat wij kunnen doen is je doorverwijzen naar iemand die hier verstand van heeft, wij willen je namelijk heel graag helpen, maar wij zijn hier niet voor opgeleid. We zullen wel een lijstje met gezonde producten geven, maar we willen je niet stimuleren om hiervan te gaan leven. Je hebt namelijk meer nodig dan alleen maar deze producten. In een gezond eetpatroon moet je namelijk ook vetten eten, fruit en andere voedingsproducten.

Vind je het moeilijk om echt op iemand af te stappen? Dan kun je ook online hulp zoeken. De site Featback is een zelfhulpprogramma die geschikt is voor iedereen die worstelt met eten, gewicht of figuur.

“Het programma geeft je inzicht in je eetgewoonten en helpt je een gezond en regelmatig eetpatroon te ontwikkelen en vast te houden. Daarnaast ondersteunt Featback je bij het onderzoeken van de mogelijk achterliggende problemen en word je gestimuleerd om hier op een gezondere manier mee om te gaan.”

Het fijne aan Featback is dat het online is. Je hoeft niemand in te lichten of op iemand af te stappen. Hulp zoeken bij deze website kun je helemaal zelf doen, zonder dat je dat aan iemand hoeft te vertellen. Natuurlijk is het wel slim om er met iemand over te praten, maar als deze drempel te hoog is kun je hier mee beginnen.

wees sterk

Je denkt dat je onverslaanbaar bent
Dat je sterk bent
Maar doordat je dit denkt
Ben je zo geobsedeerd met kracht
Dat je bang bent
Om deze kracht
Te verliezen

Iemand die sterk is
Is ook zwak
Je zwakheden kunnen
Ook je krachten zijn
Als je ze op de goede momenten gebruikt

Door bewust te zijn van alles
Leer je je eigen grenzen kennen
Dit kan ook een kracht zijn
Omdat je dan op het goede moment
De hulp van andere vraagt
Dit vind ik mooi aan mensen
Dat ze elkaar aanvullen

Imperfecte mensen zijn perfect
Als mensen perfect zouden zijn
Zou de wereld naar mijn mening
Een saaie boel worden
Ook zouden mensen dan geen echte
Persoonlijkheid meer hebben
Ook je zwakheden zijn een deel van jou

spinazie

Gezond snacken
Toch nog even een lijstje met gezonde voedingsproducten (waar je jezelf niet schuldig over hoeft te voelen, wat je sowieso niet hoeft. Zelfs van chocolade mag je genieten).

- Spinazie
Spinazie is heel erg lekker en gezond. Ook bevat het voldoende ijzers dus het is ook nog eens heel goed voor je. Nu heb ik het natuurlijk niet over diepvries spinazie uit het vriesvak, maar de verse spinazie bij de groente afdeling. Een zakje spinazie ligt bij de sla. Dit is heerlijk om onder een biefstukje te leggen (ook een gezond stukje vlees) of in een salade te verweken. Hier vind je een recept voor een salade met spinazie.

- Winterpenen
Even iets te knabbelen tussen (gezonde en voedende) maaltijden door? Pak dan een aantal winterpenen. Wortelen bestaan vooral uit water en bevatten weinig calorieën, dus het is een verantwoorde snack (mits je genoeg eet gedurende de dag natuurlijk).

- Champignons
Ben je thuis en heb je zin in even iets lekkers? Pak dan een bakje champignons en gril deze even in de pan. Je hebt geen olie nodig om deze te grillen en je kunt ze na een paar minuutjes opeten. Ze smaken zo ‘rauw zonder iets’ eigenlijk heel lekker! Mocht je dit niet lekker vinden, breng ze dan op smaak met wat olie (bijvoorbeeld met hazelnoot smaak).

macadamia

- Amandelen & macadamia noten
Noten zijn ook heel gezond (en lekker). Regelmatig een handje amandelen stilt niet alleen de honger, maar is ook goed voor je lichaam. Macadamia’s zijn ook heel lekker. Hier zit wat meer vet in, maar zijn een ontzettend goed tussendoortje of vleesvervanger.

- Rijstwafel met kaas
Even een zoutig tussendoortje? Ga dan voor een rijstwafel met kaas. Een rijstwafel is ongeveer maar 30 calorieën en het vult wat meer met een plakje kaas erop. Lekker als tussendoortje!

- Soepje
Ga voor een opkikkertje met een zout soepje. Hierdoor voel je jezelf al snel minder slap en het is een heerlijke ‘snack’ voor na een lange schooldag. Hier knap je namelijk helemaal van op.

thee

Voor meer gezonde voedingsmiddelen en snacks kun je ook terecht bij oudere artikels van ons. Kijk bijvoorbeeld even naar de artikelen: ‘Gezond ontbijten’ voor een goede start van de dag, ‘Gezonde bammetjes’ voor een gezonde lunch voor op school en ‘Keukenprinses: Lentesalade’ voor een heerlijke afsluiter van de dag. Ook hebben wij een eerdere Girls Issues gehad ‘Hoe kan ik gezond snacken’. Verder hebben we nog ‘Gezonde koekjes’ om zelf te bakken, meer ‘Gezonde ontbijttips’ en ‘Lekker & gezond’ voor heerlijk eten.

Liefs & heel veel sterkte, de meiden van Girlscene

Ladies hebben jullie misschien nog tips en/of advies die je met haar wil delen?

Gedicht van: Lothori van Gedichten-Freaks
Bron beeld: Weheartit

Door de Redactie

LOVE dit artikel
13 meiden hebben deze blog geloved