Health

Dít gebeurt er dus echt met je lichaam wanneer je twee weken niet sport

Soms heb je even een break nodig van al dat harde sporten. Je bent druk, moe of je hebt er gewoon even geen zin in. Niks mis mee natuurlijk, maar toch komt dat nare schuldgevoel omhoog kruipen wanneer je je workout een aantal dagen of weken overslaat. Wij zijn hier om te vertellen dat dat echt niet hoeft: dit is namelijk wat er écht met je lichaam gebeurt wanneer je een aantal weken niet sport.

lichaam twee weken niet sporten

Wat doet twee weken niet sporten met je lichaam?

Of er nu andere dingen tussen komen, zoals werk, school en familie - of dat je jezelf gewoon even niet tot sporten kunt zetten, het is altijd oké om je lichaam even wat rust te geven. Toch kun je je nogal schuldig voelen, zeker als je net veel progressie hebt gemaakt tijdens je workout. Je hebt het gevoel dat al je opgebouwde spieren compleet weg zijn na twee weken, en dat je opeens op magische wijze 360 kilo bent aangekomen. 

Onderzoek

Dat je geen 360 kilo bent aangekomen wist je waarschijnlijk zelf ook al, maar uit onderzoek is ook nog eens gebleken dat er eigenlijk vrij weinig met je lichaam gebeurt als je twee weken niet sport. Sportwetenschappers van de University Baylor hebben een experiment gedaan met sporters die eerst tien weken hetzelfde schema volgden. Daarna hadden ze een 'vakantie' van twee weken, na die kleine vakantie gingen ze weer vier weken door met sporten.

Geen nadelen

De helft van de studenten nam een bepaalde shake en de andere helft een ander soort shake - dit beide gedurende de hele onderzoeksperiode. Wat bleek? De shake hielp bij het groter en sterker worden van de studenten na de rustperiode, maar geen van de studenten voelde nadelen na de vakantie. Ze konden gewoon op hetzelfde niveau doorsporten, verloren geen kracht, werden niet minder breed en werden ook niet dikker. 

Shakes

Betekent dit dan dat je te allen tijde een shake moet drinken? Nou, dat lijkt ons niet. Het zou namelijk zo kunnen zijn dat je (wanneer je geen shakes drinkt) misschien weer even moet wennen aan het intense bewegen, maar al je progressie dat verloren gaat - dat gebeurt zeker niet. 

Het maakt dus voor je lichaam in principe niet heel veel uit of je een pauze neemt van een dag, een week, of zelfs twee weken. 

Lees ook:
★ 5x snacks die ervoor zorgen dat je 's avonds sneller in slaap valt
★ 6x tekenen dat je een empath bent én waarom je dat zou moeten omarmen

 

Bron: menshealth.com, basic-fit.nl | Beeld: iStock
LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved