Health

Vegetarisch eten - wat zijn eigenlijk de benefits als je een hamburger laat staan

No more meat. De supermarkten liggen vol vleesvervangers en ook het aanbod met vegetarische restaurants op Uber Eats neemt toe. Yay. Steeds meer mensen laten vlees links liggen. Met vegetarisch eten maak je natuurlijk alle dieren blij, alleen waar is vlees skippen nog meer goed voor? We will explain. 

Vegetarisch eten - wat zijn eigenlijk de benefits als je een hamburger laat staan

Merk jij ook dat steeds meer mensen vegetarisch eten? Misschien heb je wel vega besties? Of eet je zelf wel geen vlees meer? Vlees skippen, dat kan je natuurlijk doen vanuit ethische overtuigingen. We get it. Alleen zijn er dus ook veel lichamelijke benefits als je ‘nee’ zegt tegen vlees. Oeh. Want, wat gebeurt er eigenlijk met je als je een juicy hamburger laat staan?  

vegetarisch

Vermindert ontstekingen

Alright. Als je vlees eet dan vergroot je de kans dat je chronische ontstekingen krijgt. Yikes. Die wil je niet hebben, right? Deze ontstekingen kunnen auto-immuunziekten, beroertes, diabetes en hartaanvallen veroorzaken. Dat is best shocking. Als je veel groentes eet, dan heeft dit juist het tegenovergestelde effect. Groente eten werkt namelijk ontstekingsremmend. Deze zijn namelijk rijk aan vezels, antioxidanten en andere belangrijke nutriënten. Nee zeggen tegen vlees, is dus een healthy choice. 

Diabetes type 2

Vlees eten vergroot dus de kans op diabetes type 2. Deze ziekte komt in Nederland veel voor. Ruim een miljoen mensen hebben het. Wow. Onderzoekers aan de Wageningen Universiteit, wilde weten of er een verband is tussen vlees eten en diabetes type 2. Wat blijkt? Het risico neemt met 32 procent toe als je per dag 50 gram vlees (of meer) eet. En 50 gram daar zit je al best snel aan... Twee plakjes ham op een lekker bruin broodje is bijvoorbeeld al ongeveer 40 gram. Oei. 

Darmkanker

This is a heavy one. Want, rood vlees eten verhoogt te kans op darmkanker. Ja, dat verwacht je dus niet. De Wereldgezondheidsorganisatie probeerde vorig jaar zelfs om rood vlees op de lijst van kankerverwekkende middelen te krijgen. Yes really. Zie je het voor je? Rood vlees dat een plekje krijgt naast alcohol en tabak? Later werd hier nog een keer goed over na gedacht. Toch blijft rood vlees één van de grote oorzaken van darmkanker. Wij zijn shook

Darmbacteriën veranderen

Dat vlees eten niet de meest healthy keuze is, dat is nu wel duidelijk. Alleen, zijn er dan nog meer benefits als je een biefstukje laat staan?  Jazeker. Vegetarisch eten zorgt er namelijk voor dat je spijsvertering helemaal in balans komt. Hoe dat werkt? Nou, je hebt goede en slechte darmbacteriën. Deze noem je ook wel darmflora. Wetenschappers van Washington Center for Clinical Research vertellen dat vegetarisch eten voor veel goede bacteriën zorgt. Waar die dan goed voor zijn? Nou, voor een chille nummer twee op het toilet bijvoorbeeld. Ook wordt je minder snel ziek. Sounds nice, right? 

Cholesterol

In vleeswaren zitten veel verzadigde vetten. Is dat erg? Ja want, deze vetten zorgen ervoor dat je meer LDL-cholesterol in je bloed krijgt. LDL-cholesterol vergroot namelijk de kans op hart en vaatziekten. Oei. Dat wil je natuurlijk niet krijgen. Geen vlees eten zorgt er dus voor dat je LDL-cholesterol lekker laag blijft. Al moet je dan wel weg blijven van koekjes, gebak en andere vette snacks ;). 

Bron: Women's Health | Beeld: iStock
LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved