Lifestyle

Zo krijg jij meer motivatie om te gaan sporten

Je ligt lekker in je bed met een zak chips in je hand terwijl je aan het Netflixen bent. Je had wel het goede voornemen om naar de sportschool te gaan, maar als je een snelle afweging maakt tussen verder bingen of je in het zweet werken, heb je toch besloten om te blijven liggen. Lekker voor nu, maar achteraf krijg je vaak spijt. Had je nou maar motivatie, dan was het zoveel makkelijker geweest. We got you back. 

Hierdoor krijg je motivatie om te gaan sporten

1. Kies een doel en hak deze in stukjes. Begin klein. Verwacht nog niet te veel van jezelf en vraag ook niet te veel van je lichaam. Als je je doelen klein maakt en je jezelf de tijd geeft om ze op een rustig tempo te doen, is het haalbaar. Dat je het in kleine stukjes hakt, betekent niet dat je van jezelf al na een kwartiertje rennen weer naar huis mag. Begin simpel, maar leg de lat wel steeds een beetje hoger voor jezelf. Als je deze week 20 squads doet, doe je er volgende week 30.

2. Blijf positief. Dit is erg belangrijk. Vergeet niet dat je 10 minuten geleden nog in je bed lag en je jezelf eruit gekregen hebt om dit te doen. Dat is al een hele prestatie. Nu je er toch bent, kun je beter je tijd goed benutten. Denk aan momenten dat je sporten lekker vond. Maar wees vooral een beetje lief voor jezelf.

3. Beloon jezelf. Een saunabezoekje, tijdschrift of een lekkere (gezonde) maaltijd verdien je. Als je jezelf beloond heb je ook meer zin om weer te gaan zodat je jezelf daarna weer kunt belonen. 

4. Maak er een gewoonte van. Zorg ervoor dat je standaard in het ritme van de week komt. Besluit voordat je de week begint hoevaak je gaat. Kies je bijvoorbeeld ervoor om twee keer deze week te gaan, dan kun je het ook alvast in je agenda schrijven. Zo staat het zwart op wit.



5. Sleur een vriendin van de bank. Als je je vriendin meeneemt, zit je in hetzelfde schuitje en kun je elkaar erdoorheen slepen. Is ook een stuk gezelliger. Vaak weet de ander ook andere oefeningen, zo leer je ook nieuwe dingen die je in het vervolg kunt gaan doen. Achteraf kun je samen lekker thee gaan drinken.

6. Denk aan de progressie die je zult boeken. Belangrijk hierbij is dat je niet vergeet dat je niet na een uurtje sporten al een sixpack hebt. Dat kost helaas iets meer moeite. Maar progressie gaat er komen. Zeker als je regelmatig gaat.

7. Denk aan het gevoel wat je achteraf hebt. Heb je na het sporten altijd een tomaten hoofd? Lees hier hoe dat komt. Heerlijk als je thuiskomt, gedoucht bent en je je helemaal fris en fruitig voelt. Bijna herboren! Sporten heeft invloed op hoe lekker je in je vel zit. 

8. Zet je favoriete playlist op. Muziek kan ook een drive zijn. Maak een leuke Spotify playlist aan waarmee je kunt knallen. Op deze manier zing je met je favoriete artiest mee en valt het allemaal wel mee.

9. Heb er vertrouwen in. Je kan dit! Heb vertrouwen in jezelf dat je je doelen kunt en wilt behalen.

10. Besteed aandacht aan je outfit. Nieuwe schoenen,  nieuwe broek en een mooie sportbeha. Nu heb je iets om de sportschool te showen en kun je met trots in de spiegel kijken hoe jou booty schittert in die nieuwe broek. Moet je nagaan als je die paar squads extra doet, hoe goed het er dan uitziet. Wil je ideeën voor leuke outfits? Klik dan hier.

11. Denk aan al die hotties in de gym. Heb je weleens om je heen gekeken in de sportschool? Misschien loopt er wel iets leuks rond waardoor je je even moet uitsloven. Als je er dan ook nog achter komt op welke tijden hij of zij sport heb je meer motivatie om ook te gaan.

Bron: menshealth.com, womenshealthmag.com
Beeld: IStock

 
LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved