Lifestyle

Met deze 7 tips voorkom je een kater na Koningsnacht

Een avondje uit is altijd leuk maar wordt vaak net even té gezellig… De volgende dag betaal je daar de prijs voor: een kater. Die laatste paar drankjes hadden eigenlijk niet gehoeven denk je achteraf. Volgend weekend heb je weer leuke feestjes op de planning staan en je weet nu al dat jij zondag brak uit bed gaat stappen. Met de juiste voorbereidingen kun jij hier een stokje voor steken. Wij hebben zeven tips waarmee jij een kater kunt voorkomen! 

Barstende koppijn, misselijkheid en moe zijn… Is dit de omschrijving van jouw zondagen? Lees dan vooral verder. Op het moment dat jij zondag brak wakker wordt is het eigenlijk al te laat. Als jij komend weekend de volgende maatregelen neemt stap jij fris en fruitig uit bed!

Kater voorkomen

1. Goed eten
Een goede bodem leggen is belangrijk. Een kater is niet alleen afhankelijk van hoeveel je drinkt, maar ook hoe de alcohol verwerkt wordt. Dit kan je beïnvloeden met wat en hoeveel je eet. Vet voedsel zoals pizza en burgers zijn geschikt om een kater te voorkomen omdat dit de absorptie van alcohol vertraagd. Zo heb je ook nog eens een geweldig excuus om lekker te cheaten!

2. Drink genoeg water
Alcohol droogt het lichaam enorm uit. Dat is de reden waarom jij wakker wordt met enorme dorst en ontzettende hoofdpijn. Zorg voor genoeg water tijdens en na het drinken van alcohol. Zet van tevoren een flesje water op je nachtkastje. Drink dat voor je gaat slapen en wanneer je wakker wordt.

3. Eet een lepel suiker
Voor je gaat slapen eet je natuurlijk veel liever een broodje kroket of een kapsalon… Toch is een lepel suiker geen slecht idee! Eén van de effecten van alcohol is dat je lichaam geen stimulans heeft om energie aan te maken. Daarom heeft het lichaam tijdens het slapen geen energie en word jij zo futloos wakker. Door een lepel suiker te eten zorg jij voor een ‘energiereserve’.

4. Slaap zolang mogelijk
Na al die wijntjes en cocktails moet het lichaam in alle rust herstellen. Dit herstel gebeurt grotendeels tijdens het slapen. Het lichaam gebruikt dan weinig energie en kan de overige energie gebruiken voor het afbreken van alcohol. Hoe langer je slaapt, hoe meer alcohol er wordt afgebroken. Hierdoor verminder jij die verschrikkelijke kater.

5. Drink gelijkmatig
Je bent uit in de stad en voor je het weet staan er vijf shotjes op de bar die jij moet opdrinken. Snel achter elkaar drinken is een grote boosdoener. Het komt veel sneller aan en is een alcoholbom voor de lever en nieren. Het lichaam draait op volle toeren om dit te kunnen verwerken. Naast dat het heel slecht is voor de organen kost het dus ook nog eens veel energie.

6. Wissel niet van drankjes
Als jij een kater wil voorkomen is het slim om het bij één soort drankje te houden. Hierdoor beperk je het aantal afvalstoffen dat het lichaam moet verwerken. Door meerdere soorten drankjes te drinken belast je de lever, er moeten dan meerdere verterings- en afbraakenzymen worden aangemaakt. Dit klinkt waarschijnlijk als hogere wiskunde, maar is eigenlijk heel simpel. Een wijntje, dan twee shotjes en daarna een wodka Red Bull is echt een aanslag op je lever, niet meer doen dus!

7. Neem ibuprofen
Om hoofdpijn te voorkomen neem je een ibuprofen voor het slapen gaan. De ibuprofen zorgt ervoor dat jij minder pijn voelt, maar ook dat de aderen in de hersens niet uitzetten waardoor jij geen hoofdpijn krijgt. Ibuprofen is een ontstekingsremmer en daardoor wordt jouw lijf minder geïrriteerd. Kleine moeite, groot plezier!

Zoals oma altijd zegt: voorkomen is beter dan genezen.

Bron: yourtango.com, dokterdokter.nl, studentenpolis.nl, gezondr.nl | Beeld: iStock

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved