Health

Waarom een warming-up en cooling-down zo belangrijk zijn

Alle sportcoaches blijven het maar tegen je roepen: heb je de warming-up al gedaan? Denk je ook aan de cooling-down? Je bent allang blij als je een work-out van je lijstje kunt strepen en dan moeten we dus ook nog aandacht besteden aan dat soort ongein. Toch is het ontzettend belangrijk dat je je work-out opbouwt en aan het einde weer rustig afbreekt. Girlscene legt je uit waarom.

Rennen, vliegen, vallen, opstaan en weer doorgaan. Zo ziet een gemiddelde work-out eruit. Vaak vergeten we de warming-up en cooling-down en daar moeten we de volgende dag aan geloven. Waarom is dit zo belangrijk bij een work-out?

waarom een warming-up en cooling-down belangrijk zijn

Warming-up

De functie van een warming-up is om je spieren alvast op te warmen voor het echte werk. Als je spieren zijn opgewarmd, worden je spieren soepeler, doordat de doorbloeding wordt gestimuleerd. Zo komt er meer 'rek' in en gaan je haarvaten openstaan. Door een warming-up uit te voeren, kunnen je spieren meer zuurstof opnemen. Erg belangrijk dus om dit elke keer te doen voordat je work-out echt begint. Maar hoe voer je een warming-up uit?

1. Een goede warming-up duurt ongeveer vijftien minuten. De eerste vijf à tien minuten loop je rustig, want je lichaam heeft even de tijd nodig om over te schakelen van rust naar inspanning. 
2. Vervolgens doe je drie tot vijf spierversterkende oefeningen. Op deze manier versterk je de beweeglijkheid en stabiliteit van je gewrichten. Na een pauze zijn je spieren weer snel 'afgekoeld' en is het belangrijk dat je de oefeningen weer herhaalt. 
3. Als laatste is het belangrijk dat je je spieren gaat rekken. Door de juiste rekoefeningen uit te voeren kun je blessures voorkomen. 

Je bent nu helemaal ready voor je work-out. Let's sweat!

Bekijk hieronder de video voor de perfecte warming-up.

Cooling-down

Je work-out zit er bijna op. Je hebt je helemaal in het zweet gewerkt en je kijkt ernaar uit om te douchen, maar er moet nog één ding gebeuren: de cooling-down. Waarom is dit zo belangrijk? De cooling-down zorgt voor een verbeterd herstel van je inspanning en het zorgt ervoor dat je lichaam geleidelijk tot rust komt. Door een cooling-down blijft de doorbloeding in je spieren actief. Alle afvalstoffen die je tijdens je work-out hebt geproduceerd kunnen beter worden afgevoerd. Een cooling-down voorkomt niet alleen spierpijn, maar ook dat je duizelig wordt. Heel belangrijk dus. 

Let's do this. 

1. Loop eerst rustig een paar minuten uit.
2. Doe wat rekoefeningen.
3. Neem een douche waarbij je warm en lauw water afwisselt. Een ontspanningsmassage doet het vaak ook goed. 

Bekijk de video hieronder voor de perfecte cooling-down.

Zo, het zit er weer op voor vandaag. Je hebt je helemaal uitgesloofd en nu is het tijd om te relaxen en als het goed is kun je morgen met een gerust hart opstaan zonder spierpijn. 

Beeld: iStock, YouTube.com | Bron: Solvo, Veiligheid, Hardlopen.nl

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved