Food

Wat je wél en juist niét moet eten als je wilt afvallen

Heb jij ervoor gekozen om (iets) gezonder te gaan leven? Of heb jij besloten dat deze zomer die bikini body er toch echt nog moeten komen? Dan hebben wij goed nieuws, want met dit artikel helpen we je een handje. Wij leggen je namelijk precies uit welke voedingsmiddelen jij beter even kunt laten staan en wat hiervoor de perfecte vervangers zijn.

Skip: Wit brood Vervangen door: Meergranenbrood of roggebrood
Een witte boterham met hagelslag is natuurlijk harstikke lekker, maar het is verstandiger om je witte bammetje in te ruilen voor een paar bruine. Kies voor meergranen, volkoren of spelt om lang en verzadigd gevoel te houden. Oh ja, en we hoeven je natuurlijk niet te zeggen dat je die hagelslag natuurlijk beter kunt inruilen voor hummus of hüttenkäse ;-).

Skip: Cornflakes en cruesli | Vervangen door: Havermout of granola
Hoewel cornflakes en cruesli niet eens zo heel ongezond klinken, zitten deze producten vol met suiker. Kies daarom liever havermout of maak je eigen granola en notenmix.

eten afvallen
Skip: 
Chocoladekoeken | Vervangen door: Eierkoek of havermoutkoek
Eén van onze guilty pleasures zijn absoluut chocolate chip cookies. Yum! Waarom moeten alle lekkere dingen zo ongezond zijn? Wil je toch iets gezonder doen, vervang deze dan door een eierkoek of een havermoutkoekje.

Skip: Suiker | Vervangen door: Honing of agavesiroop
Drink jij koffie en/of thee met suiker? Zonde! Probeer het eens met honing of agavesiroop, ben je toch iets gezonder bezig.

Skip: Witte rijst | Vervangen door: Zilvervliesrijst, quinoa of couscous
Bij de witte rijst is het 'vliesje' er al af, maar hierin zitten juist veel voedingsstoffen. Kies daarom voor zilvervliesrijst, met een uitzondering op sushi na dan. 

afvallen etenSkip: Mayonaise | Vervangen door: Hummus, guacamole
Mayonaise bij gebakken aardappel, friet, vlees. We love it! Ook dit is een onnodige 'dikmaker'... Probeer eens te dippen met hummus of guacamole. Net zo lekker!

Skip: Frisdrank | Vervangen door: Water (met een smaakje)
Ben jij die hard cola fan? Of drink jij iedere dag een blikje Red Bull? Autsj... Suiker alert! Probeer eens een week geen frisdrank te drinken en moet je eens kijken wat het met je lichaam doet. Geef je water een lekkere smaak met een stuk fruit of een schijfje komkommer.

Skip: Aardappel | Vervangen door: Zoete aardappel, pastinaak
Allereerst zijn aardappelen niet ongezond. Je moet er alleen niet te veel van eten. Eet daarom eens zoete aardappel in plaats van gewone aardappel of maak frietjes van pastinaak in plaats van friet van de snackbar eten.

Skip: Witte pasta | Vervangen door: Meergranenpasta, speltpasta, linzen of courgetti
Een belangrijke eigenschap van witte pasta is dat het snelle koolhydraten zijn, hierdoor krijg je snel weer honger. Kies daarom liever voor een speltpasta waarbij de energie gelijkmatiger vrijkomt. Wil je pasta vervangen? Kies dan voor courgetti of linzen.

Lees ook:

Beeld: iStock | Bron: Glamour.co.uk, voedingscentrum.nl

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved