Lifestyle

6 tips voor de soepelste verhuizing ooit

Joehoe, het is eindelijk zover: je gaat verhuizen. Maar voordat je kunt genieten naar je nieuwe stekkie moet je eerst de hele boel van A naar B verhuizen. Hoe zorg je ervoor dat je tijdens je verhuizing nog een beetje kunt genieten en niet als een kip zonder kop door het huis heen sjeest? Met deze tips gaat jouw verhuizing soepeler dan ooit!

1. Plan
Het belangrijkste tijdens een verhuizing is je planning. Schrijf in een notitieboek de dagen waarop je de tijd hebt om te verhuizen. Wanneer moet je je oude woning uit en wanneer wil je je nieuwe woning in? Plan per dag de volgende dingen: wat wil je die dag gedaan hebben, wie komt er helpen en wie gaat wat doen? Schrijf ook in je notitieboek wanneer je meubels bezorgd worden en hoeveel mensen je daarvoor nodig hebt. Waarom is dit handig? Tijdens de verhuizing vraagt iedereen aan jou: ‘wat kan ik doen?’ en op deze manier kun je gelijk in je notitieboek kijken en mensen aan het werk zetten.

2. Doe inkopen
Bereken hoeveel verf je nodig heb, hoeveel kwasten en hoeveel schroeven. Koop je laminaat en behang. Bij bijna alle bouwmarkten mag je ongebruikte spullen terugbrengen, dus koop liever een rol behang te veel dan te weinig. Bedenk of je apparatuur nodig hebt en huur die alvast. Doe boodschappen voor de klussers (vergeet geen plastic servies) en koop schoonmaakmiddelen. Dit kost je ruimte, maar scheelt je zo ongeloofelijk veel tijd! Voor ieder schroefje en blikje verf naar de bouwmarkt rijden kost je echt veel meer tijd dan je denkt.

3. Schrijf alles op de dozen
Het scheelt je echt honderd jaar als je op iedere doos schrijft wat erin zit en waar het heen moet. Dat laatste moet je helemaal niet vergeten: als jij alleen op je doos schrijft dat je boeken erin zitten, weten de mensen die je komen helpen sjouwen niet waar ze het neer moeten zetten. Dus schrijf erop: slaapkamer, zolder, badkamer of keuken. Vergeet ook niet breekbaar te schrijven op dozen die breekbare spullen bevatten. Je kunt bij de Action of Xenos papier halen om om je glazen en stenen spullen te doen. Zo zijn ze in ieder geval een beetje beschermd.

4. Maak een vervoer planning
Ga je een bus huren, een verhuisbedrijf inhuren of ga je met je eigen auto heen en weer rijden? Wat je ook van plan bent: maak een goede planning. Welke spullen ga je als eerste verhuizen en welke spullen heb je tot op het laatste moment nog nodig? Logischerwijs doe je de zware spullen op de dag dat je het meeste hulp hebt en bewaar je je belangrijke spulletjes, zoals je toiletspullen en je laptop, tot het allerlaatste ritje.

5. Pak één kamer per keer uit
Dat uitpakken levert ook nog de nodige stress op. De beste tip? Pak één kamer per keer uit. Begin in de keuken, verhuis dan naar je slaapkamer, vervolgens de woonkamer en de badkamer. Het belangrijkste is dat je kunt eten en slapen dus doe die kamers daarom als eerste.

6. Blijf rustig
Je hoeft echt niet alles in één keer te beslissen. Als je echt niet weet waar je iets neer wilt zetten, zet je het voor nu even in de woonkamer. Over een paar dagen, als alles rustiger is, kijk je rustig wat je waar wil hebben.

Lees ook:

Beeld: iStock