Food

Zo kom je erachter of je voedselintolerantie hebt

Een aantal jaar geleden hoorde je er nog bijna niemand over, maar tegenwoordig komen voedselintoleranties steeds meer voor. Je kunt intolerant zijn voor vrijwel alle voedingsstoffen en vaak weet je niet eens dat het zo is. Heb jij regelmatig last van een opgeblazen gevoel, ben je vaak misselijk en heb je andere (buik)klachten? Dan zou je best weleens een voedseintolerantie kunnen hebben.

Allereerst zit er een verschil tussen een voedselallergie en een voedselintolerantie. Het is belangrijk dat je dit verschil goed weet en dat je deze twee niet met elkaar verwart. Een voedselintolerantie heeft meestal te maken met bepaalde stoffen in de voeding die 'triggers' zijn voor buikklachten. Ook kan een voedselintolerantie te maken hebben met een tekort aan en bepaald enzym. Zo hebben mensen met een lactose-intolerantie een tekort aan het enzym lactase. Doordat ze een tekort hebben aan lactase, kan het lichaam de lactose niet goed verteren. Alles over een lactose-intolerantie lees je hier. Klachten van een intolerantie zijn vaak buikpijn, misselijkheid, diarree en een opgeblazen gevoel.

Een voedselallergie is vaak een stuk heftiger. Hier reageert het afweersysteem heel extreem op bepaalde eiwitten. Denk bijvoorbeeld aan pinda-eiwit. Wanneer iemand met een pinda allergie ook maar een klein beetje pinda binnenkrijgt, kan het al fout gaan. Het lichaam maakt dan antistoffen aan en er komt histamine vrij. Histamine zorgt voor de allergische klachten. Klachten bij een voedselallergie zijn onder andere huiduitslag, jeukende en rode ogen, verstopte neus, benauwdheid, piepende ademhaling, zweten, duizeligheid, maar ook diarree, buikpijn en misselijkheid.

Zoals je kunt zien is een voedselallergie dus vaak een stuk heftiger dan een voedselintolerantie. Wanneer je het vermoeden hebt dat je een voedselallergie hebt, dan moet je absoluut even naar de huisarts gaan. Maar, hoe kom je er achter of je misschien een voedselintolerantie hebt?

Weet 100% zeker dat je geen voedselallergie hebt
Een voedselintolerantie kan vervelend zijn, maar een voedselallergie kan levensbedrijgend zijn. Zorg daarom dat je echt 100% zeker weet dat dit niet het geval is. Als je twijfelt ga dan sowieso even langs de huisarts om het zeker te weten. 

Start met het bijhouden van een eetdagboek
Als je zeker weet dat je geen voedselallergie hebt, maar je hebt toch klachten: begin dan met het bijhouden van een eetdagboek. Zet hier precies in wat je eet, hoeveel je eet en wanneer je dit eet. Als je last krijgt van klachten dan kun je deze erbij zetten. Na ongeveer een week kun je kijken of er verbanden zijn. Let er wel op dat het soms wel 72 uur kan duren voordat een klacht optreedt. Als je eetdagboek niet echt een conclusie trekt, dan kun je het eventueel nog een week proberen.

Stop met het eten van bepaalde producten
Denk je dat het aan de zuivel ligt? Of lijkt het meer van brood te komen? Als je een vermoeden hebt wat het kan zijn, eet deze producten dan even niet meer. Blijf je eetdagboek bijhouden en schrijf ook nog steeds de klachten op. Kies nu voor een periode van minstens 2 weken, want zo lang heeft je lichaam nodig om te resetten. Het kan zijn dat je 'afkickverschijnselen' krijgt. Je lichaam is gewend aan bepaalde voedingsstoffen en het kan anders reageren wanneer het deze niet binnenkrijgt. Houd dus rekening met hoofdpijn en andere klachten. Het hoeft niet altijd zo te zijn, maar het kan wel gebeuren.

Stop met alcohol, koffie en roken
Als je het doet, doe het dan goed. Alcohol, koffie en sigaretten zijn niet bevorderlijk voor het menselijk lichaam. Deze dingen beïnvloeden het darmkanaal. Zo bestaat er dus de kans dat je niet echt een duidelijk antwoord krijgt op de vraag of je misschien een voedselintolerantie hebt.

Voeg na 2 weken weer producten toe aan je eetpatroon
Wanneer je 10 verschillende producten hebt verwijderd uit je eetpatroon betekent dit niet dat je die alle 10 tegelijk weer terug moet voeren. Doe dit rustig en 1 voor 1. Wacht ongeveer 72 uur met een nieuw product toevoegen, want in deze tijd kun je nog klachten krijgen. Als je wel klachten krijgt dan kun je het product het beste meteen weer uit je eetpatroon schrappen.

Let op eten wat je bijna elke dag eet
Als je bijna elke dag klachten hebt, dan is de kans groot dat je dit krijgt van iets wat je elke dag eet. Eet jij bijvoorbeeld bijna elke dag twee boterhammen met kaas? De kans is aanwezig dat de klachten door het brood komen. Dit betekent niet dat je nu per direct nooit meer brood mag eten. Wat je wel kunt doen is een ander soort brood proberen. Vaak is je lichaam gewend aan een bepaald soort graan omdat je dit elke dag eet. Het kan best zijn dat je lichaam gevoelig is voor deze soort graan. Probeer daarom eens brood van een ander soort graan. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor brood, want het kan voor allerlei producten gelden.

Overweeg om naar een diëtist te gaan
Dit is natuurlijk helemaal geen slecht idee. Een diëtist heeft veel verstand van voeding en hij/zij kan jou ongetwijfeld helpen. Als je klachten aan blijven houden zou je ook eens een diëtist kunnen bezoeken. Misschien ben jij wel intolerant voor iets wat je totaal niet verwacht! 

Heb jij ook last van een voedselintolerantie? 

Bron, bron

LOVE dit artikel
0 meiden hebben deze blog geloved