Hoe fit ben jij? Doe deze simpele test!

Health door Lisa

De kans is aanwezig dat jij meerdere keren per week fanatiek sport. Misschien ben je best wel benieuwd naar hoe fit je lichaam op dit moment is. Ook als je (bijna) nooit sport kan dit heel interessant zijn om te weten. Er is een makkelijke manier om erachter te komen hoe fit je bent. Door middel van een aantal simpele oefeningen weet jij hoe fit je nu eigenlijk bent.

Sporten is belangrijk. De één gaat het liefst hardlopen, terwijl de ander veel liever in het krachthonk aan de slag gaat. Voor iedereen is dit weer anders, maar vraag jij je ook wel eens af hoe fit je nu eigenlijk bent? Er is nu een makkelijke test waardoor je kunt ontdekken hoe fit je bent. Je kunt de test het beste uitvoeren in een sportschool, omdat je misschien niet alle benodigdheden in huis hebt. Sport en eet jij veel? Lees dan dit herkenbare artikel eens.

De test bestaat uit een aantal oefeningen die je moet uitvoeren. In totaal zijn het negen verschillende oefeningen die je achter elkaar uitvoert. Je kunt eventueel een korte pauze houden tussen de oefeningen door, maar niet te lang! Het doel is om bij elke oefening een score te behalen. 

# Oefening 1: Sit and rise
Ga in de kleermakerszit op de grond zitten. Houd je handen boven je benen en probeer nu op te staan. Het klinkt makkelijk, maar deze oefening is nog best pittig. Het is vooral belangrijk dat je niet met je handen afzet. Als je dit wel doet, dan mag je deze niet meetellen. Elke keer dat je staat telt als 1 punt.

Doel: Minimaal 8 keer.

# Oefening 2: Vertical jump
Deze oefening doe je totaal 30 keer en je mag hem in 3 blokjes opdelen. Dus je doet steeds een sessie van 10 herhalingen. Je begint met je knieën licht gebogen en je billen wat naar achter. Zorg dat je je benen vrij wijd hebt. Spring nu omhoog en eindig weer in dezelfde positie als hoe je was gestart. Probeer minstens 35 centimeter van de grond af te komen.  

Doel: Minimaal 35 centimer van de grond af en in totaal 30 herhalingen.

# Oefening 3: Goblet squat
Start met je voeten op heupbreedte, eventueel ietsjes wijder. Houd een kettlebell tegen je borst aan en squat. Let goed op je houding! Zorg dat je billen naar achteren gaan en dat je knieën niet voorbij je tenen gaan. 

Doel: Zorg voor een kettlebell van minstens 20 kilo en doe minstens 10 squats.

# Oefening 4: Push-ups
Je hebt vast weleens een push-up gedaan. Zorg dat je je handen iets uit elkaar hebt staan. Een echte push-up is op handen en voeten en niet op je knieën. 

Doel: Probeer er minimaal 5 te voltooien.

# Oefening 5: Single leg squat
Deze is vrij pittig. Onderschat deze niet. Zorg voor een stevige stoel en ga op 1 been op deze stoel staan. Voer nu een squat uit zoals je normaal ook zou doen. Dus billen naar achteren, goed door je knieën naar beneden gaan en goed opletten dat je niet met je knieën voorbij je tenen gaat. Waar je ook op moet letten, is dat je knie niet naar binnen valt. 

Doel: 8 squats per been.

# Oefening 6: Chin ups
Met twee armen aan een stang hangen en jezelf omhoog tillen. Heavy! Dit is echt een pittige, maar je komt er wel achter hoe fit je armspieren zijn. Je kunt eventueel een restistance band gebruiken om de oefening iets makkelijker te maken.

Doel: Probeer minimaal 5 herhalingen te doen. 

# Oefening 7: Farmers carry
Neem in elke hand een kettlebell. Ga nu aan de wandel met je kettlebells. Loop ongeveer 100 meter en je bent klaar.

Doel: Het gewicht van je 2 kettlebells bij elkaar, moet net zoveel zijn als je lichaamsgewicht. Loop nu 100 meter in één keer.

# Oefening 8: Side plank
In plaats van een gewone plank doe je nu de halve plank. Je laat één arm op de grond staan en met de andere arm rek je je uit. Je laat dus beide benen op de grond staan en alleen je rechter of linkerarm gaat de lucht in.

Doel: Zo lang als je kunt, maar maximaal 2 minuten per kant.

# Oefening 9: Three minute test
Ja, de naam zegt het al. Je moet voor deze oefening wel de 3 minute step test app downloaden, maar daarna kun je aan de slag. Hierbij word je cardio niveau getest.

Doel: Zorg dat je als uitslag van de app minimaal een average krijgt.

Wat vind jij van deze fitnesstest?

Bron