Health

9 tips voor hardlopen op het strand

Nu de zomer is aangebroken is er geen excuus meer. Hop, sportkleding aan en rennen maar! Hardlopen is dé perfecte zomersport omdat je niet alleen #fitforsummer wordt, maar ook omdat je het lekker buiten kunt doen. Zeg nou zelf, er is toch geen leukere manier om fit te worden dan met hardlopen op het strand? Enne, die tan die je ervan krijgt is ook niet verkeerd ;-). Toch moet je met een aantal dingen rekening houden. Girlscene geeft je 9 tips voor hardlopen op het strand.

Hardlopen op het strand is de perfecte manier om gebruik te maken van het prachtige zomerweer en om fit te blijven op vakantie. Vergeleken met rennen op de loopband is rennen op het strand eigenlijk helemaal geen straf! Maar hardlopen op het strand is niet helemaal hetzelfde als hardlopen op de straten en daar moet je je bewust van zijn. Om alles uit je workout te halen en ongelukken te voorkomen heeft Girlscene een aantal tips verzameld. 

#1 Wees niet te enthousiast
Op het strand lopen kan erg zwaar zijn, zeker als je op het zachte strand gaat lopen. Je kuiten worden hier extra door getraind. Als je niet gewend bent om op het strand te rennen dan kun je beter geen enorme afstanden rennen, want dat kan zorgen voor heftige spierpijn en erger nog... blessures. 

#2 Kies de perfecte spot
Ja, je gaat op het strand hardlopen, maar wáár precies? Wij raden je aan om zo dicht mogelijk langs de zee te rennen. Hier is de ondergrond nat en daardoor een stuk steviger dan het zand dat verder van de zee ligt. Dit is de meest veilige manier om hard te lopen op het strand, want een stevige ondergrond is belangrijk om blessures te voorkomen. 

#3 Neem genoeg water mee
Hydrateren is altijd erg belangrijk bij het sporten en al helemaal als je het in de brandende zon doet. Je zweet een stuk meer dan normaal door de hitte en daarom is het des te belangrijker om je vochtbalans op peil te houden. Neem een bidon mee tijdens je run en neem er af en toe een slokje van. 

#4 Ren korter dan normaal
Je spieren moeten extra hard werken als je rent op het strand. Het verradelijke is dat je er meestal weinig van voelt, totdat je de volgende dag opstaat. Ouch, iets te enthousiast geweest! Vervelend, en al helemaal als je op vakantie bent en niet meer kan bewegen. Dit wil je natuurlijk voorkomen en daarom kun je jouw run het beste 20 tot 25 minuten (of korter) laten duren. 

#5 Draag zonnebrandcrème
'Ja duhhhhh', denk je vast bij deze tip, maar het wordt zó vaak vergeten dat we het nog maar een keer zeggen. Zonnebrand met de juiste factor is een must. Ook al schijnt de zon niet volop, je moet je huid altijd beschermen tegen UV-straling. 

#6 Pas je tempo aan
Hardlopen op het strand is intensiever dan een run op straat. Je zal merken dat je ook langzamer rent dan je gewend bent. Dat is alleen maar logisch! Geef je hier dus aan over en probeer niet om je normale tempo te behalen. Daar krijg je alleen maar blessures van! Neem ook kleinere passen dan je gewend bent en rol je voet goed af. 

#7 Bescherm je huid
Op het strand heb je te maken met zand en dat kan onprettig zijn voor je huid. Grote kans dat er zand in je hardloopschoenen terechtkomt en dat je blaren oploopt. Om je huid te beschermen en blaren te voorkomen is het goed om je voeten voor je run in te smeren met Vaseline. 

#8 Neem geld mee
Zorg dat je altijd iets van geld bij je hebt, mocht je trek krijgen in een ijsje of water willen kopen. Geloof ons, daar ben je jezelf heel erg dankbaar voor. 

#9 Maak gebruik van je omgeving
Je bent op het strand... wat doe je daar meestal? Zonnen, maar ook in de zee zwemmen. Je kunt je run afsluiten met een verfrissende duik in de zee. Je bent behoorlijk bezweet na zo'n intensieve run, dus een verfrissende duik kun je best gebruiken. Doe dit alleen als het warm genoeg is, je wil geen kou vatten nadat je uit het water komt. 

Heb jij weleens hardgelopen op het strand? 

Beeld: thinkstockphotos 

Met dank aan Annemerel

LOVE dit artikel
3 meiden hebben deze blog geloved