Health

Dit kun je verwachten van een les crossfit

Op sociale media kom je vaak korte filmpjes tegen van mensen die oefeningen doen. Haal jij inspiratie uit deze filmpjes of blijft het alleen bij kijken? Je weet pas hoe zwaar een oefening is als je hem daadwerkelijk doet. Dat dacht een groepje sportieve mannen en vrouwen ook. Normaal fitnessen zij en graag wilden ze ervaren hoe een lesje crossfit is. Ze ontdekten dat crossfit niet voor watjes is...

Dat crossfit nogal zwaar kan zijn voor beginners bewijst dit hilarische filmpje. Een groep mannen en vrouwen doet een les crossfit mee en werken zich helemaal in het zweet. De oefening ziet er zo simpel uit als de trainer het voordoet, maar de oefening identiek nadoen is bijna onmogelijk voor het groepje... 

Crossfit is een manier van fitness die gewichtheffen, atletiek en gymnastiek combineert in één trainingsvorm. Crossfit is niet voor softies: er wordt getraind op hoge snelheid en de moeilijkheidsgraad ligt hoger dan bij normale fitness, omdat je bij fitness meestal één bepaalde spiergroep tegelijkertijd traint. Tijdens crossfit train je bijna alle spieren tegelijk en het doel van crossfit is om zo snel mogelijk fit en gezond te worden.

Aan het einde van het filmpje hierboven zie je dat de sporters helemaal afgepeigerd zijn. Dat is ook logisch, want crossfit is een pittige training, zeker voor beginners! Tijdens normale fitness train je een bepaalde spierengroep per apparaat. Bij crossfit maak je per oefening gebruik van je hele lichaam. Je verbrandt hierdoor ook meer calorieën en je hebt na de training echt het gevoel dat je alles gegeven hebt! 

De oefeningen bestaan uit natuurlijke lichaamsbewegingen, zoals duwen, (op)trekken, stoten, werpen, tillen, springen, klimmen en rennen. Iedereen kan op elk niveau crossfitten. Tijdens een training wordt er gebruikgemaakt van barbells, dumbbells, kettlebells, tractorbanden, zandzakken, touwen en pull up bars. Een half uurtje crossfitten is effectiever dan een half uurtje fitnessen, omdat je tijdens crossfit per oefening meer spieren tegelijkertijd gebruikt. 





Crossfit trainingen bestaan uit een warming-up, een technisch gedeelte waar je de Crossfit bewegingen leert en een intensieve training WOD (Workout of the Day) en hier ben je 10 tot 20 minuten mee bezig. Je traint intensief en dit kun je geen lange tijd volhouden, dat zou niet goed zijn voor je lichaam. Je kunt crossfit zowel binnen als buiten doen, met een groep of alleen. 

Heb jij weleens een les crossfit gedaan?

Bron: Crossfit.com
Beeld: YouTube, Thinkstock

LOVE dit artikel
1 meid heeft deze blog geloved