Health

7 manieren om meer calorieën te verbranden tijdens je workout

Je gaat naar de sportschool om te trainen, je spieren te versterken, te zweten en calorieën te verbranden. Het liefst wil je zo veel mogelijk uit je workout halen. Je kunt bijvoorbeeld armoefeningen doen als je de benen en billen traint. Met deze simpele tips kun je meer calorieën verbranden tijdens je workout in dezelfde tijd. Zo doe je jouw workout twee keer zo effectief!  

1. Gebruik je armen én benen
Met de meeste cardio-apparaten – zoals de loopband en de fiets – train je alleen je onderlichaam. Dit kan effectiever! Wanneer je je bovenlichaam ook beweegt, verbrand je meer calorieën. Laat de handvaten los en beweeg met je armen. Doordat je je benen én armen tegelijk beweegt, stijgt je hartslag en zul je meer calorieën verbranden.


2. Sport naast een goede sporter
Krijg jij ook meer doorzettingsvermogen als je met een groep traint? Ga je dan net een tandje harder en houd je het langer vol? Als je meedoet aan een groepstraining, ga dan naast de beste uit de groep staan. Omdat je niet onder wilt doen, probeer je net zo hard te gaan als hem of haar. Train op de loopband naast een sterke hardloper. Zo push je jezelf en verbrand je meer calorieën!  

3. Weerstand
Als je meer gewicht aan je lichaam toevoegt, zul je meer calorieën verbranden: je lichaam moet hierdoor harder werken. Je kunt enkelgewichten dragen om je workout zwaarder te maken. Door de helling van de loopband te verhogen, loop je zwaarder en hierdoor verbrand je meer calorieën.

4. Afwisseling
Verhoog je calorieverbranding door af te wisselen met de intensiteit van de training: ga hard en dan weer minder hard. Hierdoor stijgt je hartslag telkens en dit is zeer effectief. Verhoog bijvoorbeeld de snelheid op de loopband, sprint en bouw langzaam af. Herhaal dit en zo zul je sneller calorieën verbranden.



5. Burpees
Gebruik je hele lichaam tegelijkertijd voor meer calorieverbranding. Spring meer tijdens je cardio-training, doe bijvoorbeeld burpees en haal alles uit jezelf! Je hartslag stijgt omhoog waardoor je meer calorieën verbrandt.

6. Train buiten
Buiten trainen kan, vind jij, niet altijd. Echte die-hards vinden het heerlijk om in de regen buiten te rennen, terwijl anderen hun hardlooprondje liever een keertje overslaan. Trainen in de natuur geeft je calorieverbranding een boost. Je traint namelijk op ongelijke grond, zoals het bos, stenen en zand en dit geeft extra weerstand.

7. Uitdaging
Verwaarloos je normale cardioroutine niet! Dit zijn enkel extra tips, een aanvulling op je normale cardioworkout als je meer calorieën wilt verbranden. Je fitte lichaam heeft tijd nodig zich aan te passen aan de oefening voordat hij effectief is. Hoe fitter een lichaam, hoe meer hij uitgedaagd moet worden. Wat je kunt doen: de helling van de loopband nog meer verhogen, de intensiteit verhogen en de weerstand verhogen. Breng je spieren in verwarring, wissel af, want hierdoor moeten ze harder werken!

Hoe ziet jouw cardio-workout eruit? 

Bron: Byrdie.com, Womanshealthmag.nl
Beeld: Thinkstock

LOVE dit artikel
18 meiden hebben deze blog geloved