7 dingen die je moet weten voordat je veganist wordt

Food door Thari

Veganisme is helemaal hip, hot en happening. Veel mensen doen mee aan de trend en zijn gestopt met het eten van vlees, vis en andere dierlijke producten. Denk je er ook over na om veganistisch of vegetarisch te gaan eten? Lees dan snel verder, want Girlscene zet 7 dingen die je moet weten voordat je veganistisch gaat eten voor je op een rijtje.

1. Het is aan te raden om supplementen te slikken
Vitamine B12 zit alleen in dierlijke producten zoals melk, eieren, vis en vlees. Als je dus besluit veganistisch te worden is het belangrijk dat je toch vitamine B12 binnenkrijgt. Vitamine B12 zorgt er onder andere voor dat je zenuwstelsel goed werkt, het is dus belangrijk dat je supplementen slikt. 

Ook ijzer haal je over het algemeen uit dierlijke producten. Het is belangrijk om daarom genoeg andere producten te eten die veel ijzer bevatten. Goede voorbeelden daarvan zijn peulvruchten, zonnebloempitten en spinazie. Als dat niet lukt kun je extra supplementen met ijzer slikken.

2. Je familie en vrienden zullen je vragen stellen. Heel veel.
In het begin is het zeker niet gemakkelijk om veganistisch te eten. Dat is niet alleen voor jou een grote verandering, maar ook voor mensen in je omgeving. Zeker weten dat er mensen zijn die jouw keuze niet begrijpen. 'Wil je soms afvallen?' 'Ga je dat lekkere biefstukje dan niet missen?' Het is dus belangrijk dat je sterk in je schoenen staat en je niet laat beïnvloeden door andere mensen. Het is jouw keuze en je hoeft niet te veranderen omdat jouw omgeving jouw keuze raar vindt.

3. Je moet op een andere manier eiwitten binnenkrijgen
Onderzoekers beweren dat je als veganist in iedere maaltijd eiwitten moet verwerken. Eiwitten zitten vooral in vlees, vis en eieren, maar als je die niet meer eet moet je een andere oplossing zoeken. Als veganist kun je bonen, quinoa, soja en linzen eten om genoeg eiwitten binnen te krijgen.

4. Vervang vlees niet door brood en pasta
Het is niet slim om meer brood en te gaan eten als je stopt met vlees eten. Op die manier krijg je te weinig eiwitten binnen en te veel koolhydraten. Dat zorgt ervoor dat een hongerig gevoel krijgt en je aankomt. 

5. Je kunt niet in een keer stoppen
Je kunt niet van de ene op de andere dag stoppen met vlees, vis, eieren, melk en andere dierlijke producten. Je kunt beter eerst proberen geen vlees en vis meer te eten en na een tijdje helemaal veganistisch te eten. Als je het in één keer probeert is het gedoemd te mislukken.

6. Je moet alle etiketten lezen in de supermarkt
Echt alle etiketten... Geen vlees, vis en eieren dat is wel duidelijk, maar in heel veel andere etenswaren waarvan je het niet verwacht zitten ook dierlijke producten verwerkt. Bijvoorbeeld in kaas, snoep, gezouten noten, yoghurt en cakemix kunnen ook dierlijke producten zitten. 

7. Het hoeft niet duurder te zijn
Je hoeft echt geen andere bijzondere etenswaren te kopen als je veganistisch gaat eten. Vlees is vaak het duurste product, dus je kunt er juist geld mee besparen. 

Zou jij veganistisch willen leven? 

Bron: health, voedingscentrum

Beeld: thinkstockphotos