Health

12 tips om de loopband leuker te maken

11

Het Hollandse weer laat vaak te wensen over waardoor je absoluut geen zin hebt om naar buiten te gaan voor je work-out. De loopband is dan een alternatief, maar echt leuk is het niet. Iedere minuut die je op die saaie loopband doorbrengt vraag jij jezelf af of je al klaar bent. Toch hoeft het echt niet zo saai te zijn als je misschien denkt, afleiding is het sleutelwoord. Girlscene geeft je tips om de loopband een stuk leuker te maken.

1. Denk aan je houding
Een goede loophouding is belangrijk om blessures tegen te gaan. Ook ziet het er een stuk beter en houd je het lopen langer vol als je rechtop staat. Leid jezelf af door je hele lichaam langs te gaan om bewust te worden van je houding. Let daarbij op de volgende punten:
- Zorg ervoor dat je je schouders niet optrekt 
- Je ellebogen moeten een hoek van 90 graden maken en natuurlijk mee bewegen 
- Ontspan je handen en polsen
- Probeer zo recht mogelijk te lopen, let er hierbij op dat je heupen, knieën en enkels recht onder elkaar staan
- Zorg dat je passen allemaal even groot zijn
- Probeer je nek zoveel mogelijk te strekken en kijk niet naar de grond

2. Speel met de knopjes
De loopband is misschien saai, maar het is wel fijn dat je zelf de helling en snelheid kunt bepalen. De loopband kun je dan ook gemakkelijk gebruiken voor intervaltraining. Pas regelmatig de snelheid en de helling aan om het leuk en afwisselend te houden.

3. Dansen
Zet je favoriete muziek op en ga helemaal los. Zing en dans (voor zover dat kan) lekker mee en voordat je het weet zit je looptraining er alweer op .
4. Zijwaarts
Behalve wandelen en hardlopen kun je nog veel meer doen op de loopband. Zorg ervoor dat je loopband niet in de helling-stand staat en draai opzij. Beweeg je benen zijwaarts en wissel iedere 30 seconden van kant. Pas wel op dat je niet te snel gaat, want dan gaat het mis.

5. Varieer
Je kunt eindeloos variëren en met een beetje creativiteit maak je de ideale work-out voor jezelf. Je kunt bijvoorbeeld tijdens het rennen je elleboog naar de tegenstelde knie brengen of probeer je knieën zo hoog mogelijk te heffen. Dit maakt je work-out nog effectiever en leuker.

6. Hakken-billen
Tik tijdens het rennen met je hakken je billen aan. Dit is een goede oefening voor je heupen en het zorgt ervoor dat jij je verveling vergeet en de oefening er binnen no time op zit.

7. Focus je op je ademhaling
Tijdens je hardloopsessie is het belangrijk om je te focussen op je ademhaling. Probeer telkens drie stappen te zetten als je inademt en drie stappen als je uitademt. Het zorgt er niet alleen voor dat je even aan niks kan denken, maar het verlaagt ook je bloeddruk en hartslag waardoor je het langer volhoudt.

8. Let niet op de klok
Je kent het gevoel wel dat je op vrijdagmiddag op school zit en het laatste uur maar niet voorbij lijkt te gaan. Dat geldt ook voor de loopband. Als je je focust op het scherm dan lijkt de tijd maar niet op te schieten. Niet doen dus! 

9. Luister naar een podcast
Vooral in het begin is het fijn om iemand te hebben die je stimuleert. Een podcast is hier ideaal voor, je hoeft zelf geen playlist samen te stellen en je hebt het gevoel dat je iemand hebt waarmee je samen traint. Vaak worden tussendoor tips gegeven die veel beginners kunnen gebruiken tijdens het hardlopen.
10. Kijk televisie
Plan je work-out op het moment van je favoriete televisieprogramma. Je kunt prima televisie kijken op de loopband, zo kun je jezelf ook nog eens uitdagen om het vol te houden tot het einde van het televisieprogramma.

11. Gebruik je armen
De snelheid van je armen hangt samen met de snelheid van je benen. Probeer je armen zoveel mogelijk te gebruiken om extra te verbranden. En dat niet alleen, als je benen vermoeid raken helpt het om om je te focussen op je armen om het langer vol te houden.

12. Niet te vaak
Er bestaan genoeg manieren om te variëren op de loopband, maar om het echt leuk te houden kun je het beter niet te vaak doen. Buiten rennen is een stuk afwisselender, want je kunt telkens een andere route kiezen. Ook bestaan er natuurlijk andere cardio-oefeningen dan de loopband. 

Wat doe jij om het sporten leuk te houden? 

Bron: cosmopolitan

Beeld: thinkstockphotos

LOVE dit artikel
7 meiden hebben deze blog geloved