Health

Zo gebruik je de roeimachine juist!

Sportfanaten opgelet! Ben jij een fanatieke sporter en pak je standaard tussen je work-outs door de roeimachine? Dan moet je snel dit artikel lezen! Dit geldt natuurlijk ook voor de ladies die de roeimachine graag een keertje willen uitproberen. Bij roeien gaat het bijvoorbeeld niet zo zeer om de snelheid, maar vooral om de spiergroepen die je traint. Maar hoe gebruik je de roeimachine eigenlijk juist? Girlscene geeft je de antwoorden!

1. Ten eerste is je starthouding erg belangrijk
Je houding bij roeien is erg belangrijk, anders kan je al snel last krijgen van bijvoorbeeld rugklachten. Je start in de volgende positie: je gaat op het stoeltje zitten en buigt je knieën. Je voeten zet je vervolgens vast in de houders voor je voeten. Je buigt iets voorover en strekt je armen uit naar voren. Nu pak je de handgreep en deze trek je terug naar je toe. 

2. Leg de druk op je benen
Veel mensen leggen de druk op hun armen, maar zo train je niet de juiste spiergroepen. Natuurlijk train je ook je armen met roeien, maar de druk hoort toch echt op je benen te liggen. Voornamelijk je bovenbenen. De scharnieren van de handgreep trek je telkens naar je romp en terug, maar let er dus op dat deze kracht niet uit je armen komt maar ook uit je benen!

3. Blijf goed rechtop zitten
Al je naar voren schuift en je rug een houding in een hoek van 45 graden houdt is het belangrijk dat je benen goed uitgeschoven zijn. Echter is het erg belangrijk zodra je de handgreep weer naar je toetrekt, dat je jouw rug erg goed recht houdt. Dit helpt risico's zoals rugklachten of letsel in je onderste rugwervels te voorkomen. Tevens roeit een ingezakte rug niet fijn en door je rug goed recht te houden span je jouw buikspieren ook goed aan. Win-win! 

4. Beweeg continu
Houd de posities van je houding, benen en rug goed in gedachte, maar let ook goed op de maat. Bij het roeien op het water kan je pas goed vooruit komen als je continu dezelfde bewegingen maakt en hier regelmaat in houdt. Zet jezelf telkens terug in de genoemde positie van punt 1. Het hele proces van het roeien moet glad en vloeiend verlopen. Beweeg dus continu. Je zal merken dat het roeien je dan ook makkelijker afgaat en je resultaten boekt. Houd in gedachte, benen, armen, armen, benen!

5. Stel een doel voor jezelf
Het is altijd fijn om tijdens het sporten een bepaald doel voor jezelf op te stellen. Dit geldt voor zowel krachttraining als cardiotraining. Bij krachttraining doe je van elke oefening bijvoorbeeld drie setjes van tien, maar bij cardiotraining wil je bijvoorbeeld een bepaalde afstand afleggen in kilometers of binnen een bepaalde tijd volledig je cardio-oefening uitvoeren. Bij roeien kun je dus bijvoorbeeld voor jezelf het doel stellen te starten met een roeisessie van twee kilometer of van tien minuten. 

6. Bouw je roeitraining op
Net zoals bij hardlopen, fietsen of de crosstrainer gebruiken is het belangrijk dat je niet meteen te fanatiek start. Op deze manier scheur je sneller je spieren en heb je de volgende dag last van enorme spierpijn. Misschien had je meer kunnen geven, maar onthoud dat een opbouw belangrijk is. Begin met tien minuten roeien, de volgende keer met vijftien minuten en bouw het bijvoorbeeld steeds met vijf minuten op. Ook heb je bepaalde standen op een roeimachine. Start niet meteen met de zwaarste stand, maar ook niet met de lichtste. Kijk wat voor jou het fijnste aanvoelt en wees eerlijk tegen jezelf als je net een standje te hoog hebt ingesteld, want wederom kan dit ook te zwaar zijn voor je spieren. 

Vergeet niet echt je rust te pakken op een rustdag! Lees hier zeven redenen waarom je niet moet sporten op je rustdag!

Ging het even te snel? Bekijk dan snel het onderste filmpje! 

 
Was jij al bekend met de roeimachine en zou je het een keertje willen uitproberen? 

Bron: Refinery
Bron beeld: Getty

LOVE dit artikel
2 meiden hebben deze blog geloved