Health

10x simpele beenspieroefeningen

Sporten geeft je een positieve vibe. Een actieve levensstijl is natuurlijk gezond, maar maakt jou ook als persoon leuker. Zowel je lichamelijke als je geestelijke gezondheid verbetert namelijk hierdoor. Na ongeveer een week of twee voel jij je energieker en zie je resultaten aan je lichaam. De grootste spieren in je lichaam bevinden zich in je benen. Dus waarom niet daar wat extra aandacht aan besteden? Met deze tien simpele beenspieroefeningen maak jij je benen sterker en natuurlijk gespierder! 

1. Fietsen
Je (oude) fiets mag je best wat meer gebruiken. Mocht je een mountainbike of wielrenfiets hebben, dan is dit al helemaal top. Fietsen is een fantastische manier om de spieren in je benen te trainen. Tijdens een fietstochtje train je namelijk alle beenspieren. Je kunt natuurlijk in de sportschool op de fiets springen, maar buiten fietsen is veel gezonder door de frisse lucht die je inademt. 

2. Hardlopen of wandelen
Tijdens een lange wandeling train je ook je beenspieren. Je merkt vast wel dat je vermoeide benen krijgt tijdens een lange shopsessie. Als je veel last hebt van je gewrichten wordt er vooral aangeraden wat meer te wandelen. Heb je toevallig een knieblessure gehad? Vermijd joggen! Door lopen in de vorm van hardlopen, joggen en wandelen verbrand je overtollige vetten en versterk je wederom je spieren. Zelfs op een normaal tempo wandelen is effectiever dan je zou denken.  

3. Squats
Deze oefening is niet alleen goed voor de billen, maar ook erg goed voor je bovenbenen. Let er wel goed op dat je de oefening goed uitvoert, anders werkt het niet. Als je een goede druk voelt in zowel je bilspieren als je beenspieren, doe je het goed. Je mag absoluut geen druk voelen op je knieën.

4. Step-ups
Zoek een verhoging op die haalbaar voor je is en stap elke keer op en af. Bijvoorbeeld een traptrede is voor deze oefening een goede oplossing. Hoe hoger, hoe moeilijker en effectiever de oefening wordt. 

5. Lunges
Deze oefening is zeker niet eenvoudig en een stukje zwaarder. Gelukkig is het resultaat de moeite waard. Stap met één been voorwaarts, waarbij je het achterste been buigt vanuit je knie. Sta tien seconden stil en stap weer naar achter. Let er goed op dat je rug altijd recht is. 

6. Walking lunges
Bij deze oefening stap je niet terug naar achter, maar juist naar voren met je andere been. Op deze manier 'wandel' je in lunges. Met gewichten kun je deze oefening wat intensiever maken. 

7. Hiel liften
Het onderste gedeelte van je benen hebben ook een training nodig. Door je hiel te liften kun je de kuiten en enkels goed trainen. Houd hierbij je tenen op de grond terwijl je hielen omhoog komen. Houd deze houding vast voor ongeveer tien seconden en herhaal de oefening. 

8. Joggen
Met joggen verbrand je veel calorieën. Je traint intensief je spieren. Je versterkt je bilsperen en beenspieren. Cardio oefeningen zijn ook goed voor je lichaam en joggen is er daar één van. Joggen is wel slecht voor mensen met blessures aan de knieën.

9. Leg extensions 
Als je voor het grootste deel van de dag stilzit achter je bureau kun je toch stiekem je beenspieren trainen. Blijf in je stoel zitten en lift je benen omhoog en houd dit vast voor vijf seconden. Let erop dat je been recht is. Herhaal deze oefening zo vaak als je wilt. Handy! Zorg er alleen wel voor, dat er genoeg ruimte is om deze oefening te doen. 

10. Gezonde voeding
Niets helpt als je daarnaast niet gezond eet. Met gezonde voeding kun je de snelheid van gewichtsverlies verhogen. Je lichaam heeft magere eiwitten, vitaminen, mineralen en voldoende water nodig. Producten met tarwe, suiker en vet kun je het beste vermijden. Zuivelproducten, groenten en fruit zijn wel goed om te eten. Vervang vlees voor vis! 

Welke oefeningen doe jij om je beenspieren te trainen?

Bron: WMN Life
Bron beeld: iStock

Pin je healty inspiratie in Pinbook

LOVE dit artikel
25 meiden hebben deze blog geloved