Op dieet? Deze tussendoortjes houden het leuk!

Food door Vivian

Afvallen en je aan een strikt dieet houden is lastig. Soms zakt de moed je in de schoenen en haak je gerust weer af. Je bent terug bij af. Vaak komt dit doordat je te streng voor jezelf bent geweest. De verleiding naar 'slecht' eten wordt daardoor alleen maar groter. Om een dieet goed vol te houden, mag je jezelf af en toe best belonen met een lekker tussendoortje. Zeker als de verleiding zo groot is geworden. Tijdens het afvallen kun je de volgende tussendoortjes zo nu en dan wél eten als de verleiding te groot wordt.


Bron

Ik (Vivian) ben op mijn vijftiende zo'n tien kilo afgevallen. Dit heb ik niet helemaal alleen gedaan, maar met behulp van Weight Watchers. Op deze manier heb ik geleerd mijn levensstijl om te gooien. Bij het dieet werd lekker maar ongezond eten niet uitgesloten, maar moest je compenseren met andere gezonde voeding of met sporten. Ik ben hierdoor erg bewust geworden welk eten goed voor je is en welk eten je beter kan laten staan. 

Het is niet gek dat je lichaam zin heeft in ongezond eten. Dit eten is vaak lekker, goedkoper en kan je in sommige periodes erg gelukkig maken. Tevens leven we anno 2014 in een wereld waar er zoveel aanbod is aan verschillend eten. Meer dan 50 soorten koekjes, snoepjes, chips, frituurvoer en ga zo nog maar even door. Dit kun je vast zelf invullen. 

Tijdens het afvallen kan je lichaam erg zin hebben in zout, maar bijvoorbeeld ook erg zin hebben in zoetigheid. In mijn afvalperiode werd ik vaak aan deze verleidingen blootgesteld. De volgende 'guilty pleasure' tussendoortjes kun je best 'onbestraft' eten om het afvallen leuk te houden, maar je dieet ook vooral vol te houden. Natuurlijk niet elke dag en met mate!

Koekjes
Bij Weight Watchers werd aangeraden een groot pak lange vingers aan te schaffen. Deze koekjes zijn zoet en bestrooid met suiker. Eén lange vinger is 40 kcal. Pak er drie uit de trommel en je hebt kunnen genieten van koekjes voor slechts 120 kcal. Houd je van kaneel? Dan heb is nog een lekker koekje voor je in de aanbieding, dat nog minder calorieën bevat. Verkade heeft namelijk 'Langetjes' kaneel koekjes en deze zijn slechts 20 kcal per koekje. Bij vijf koekjes tik je dus pas de honderd calorieën aan. Lekker voor bij de thee! 

Bron

Chocola
Waarschijnlijk is het bij jullie wel bekend dat pure chocola beter voor je is dan melkchocolade. Tijdens het afvallen mag je best een stukje pure chocola, dit is ook nog eens goed voor je. Let daarbij wel op: hoe puurder de chocola hoe beter. Bij 85% pure chocolade is één stukje meestal rond de 50 à 60 kcal. Hier kun je lezen hoe gezond pure chocola echt is. 

Gebak
Als je zin in gebak met chocola en slagroom hebt, dan kun je prima een moorkop eten. Een normale moorkop is 200 kcal. Van alle gebaksoorten is een moorkoop één van de gebakjes met de minste calorieën. Een tompouce daarentegen is 395 kcal! 

Zoute snack
Als je voor de televisie zit en een lekker filmpje kijkt, dan krijg je al snel zin in chips. Helaas zitten er in chips veel vetten en kun je het daarom beter laten staan. Popcorn is daarvoor een goede vervanging, waar je best een schaaltje van mag eten. Eén handje zoute popcorn bevat zo'n 30 á 40 kcal. Let daarbij wel op, dit geldt voor zelfgemaakte popcorn, waarbij je zelf zout erop strooit. Popcorn bij de bioscoop bijvoorbeeld bevat vaak erg veel boter en te veel zout en hierdoor stijgt het aantal calorieën per handje. 

Frituur
Zin in een frituursnack? Je kunt dan het beste een bitterbal van de schaal pikken of een kroketje. Een bitterbal is namelijk 37 kcal en een kroketje 150 kcal. Weight Watchers heeft dit mij ook aangeraden. Alle andere frituursnacks bevatten vaak meer calorieën. Eén kipnugget is bijvoorbeeld al 46 kcal. 

Mocht je zelf in de keuken je eigen tussendoortjes willen maken? Dan kun je hier super leuke en lekkere recepten vinden.

Wat is jouw guilty pleasure? En weet jij nog lekkere tussendoortjes die je zo nu en dan wél kan eten tijdens je dieet?

Pin je inspiratie in Pinbook