Lifestyle

Tips om te plannen als een pro

Oké, je hebt één dag om een sollicitatiebrief te schrijven, de hond uit te laten én wat woordjes in je hoofd te stampen. Je besluit eerst nog even te relaxen, je hebt tenslotte zulke drukke dagen achter de rug. Voor je het weet is het 15 uur en heb je nog steeds niks gedaan. Omdat je zo gestrest bent raffel je de taken af en tot overmaat van ramp kom je erachter dat je ook nog een verslag had moeten maken. Argh! Volgende keer beter plannen… Maar hoe doe je dat eigenlijk? Girlscene geeft tips om een goede planning te maken. 

We klinken vast als één van je leraren of als je ouders als we zeggen dat een planning maken belangrijk is, maar dat is het wel. De genoemde situatie komt je vast bekend voor, dus je weet vast wel hoe vervelend het is om in tijdnood te komen en dingen af te moeten raffelen. Een planning zorgt ervoor dat je geen tijd tekort komt en overzicht hebt zodat je geen belangrijke taken vergeet. Het zou natuurlijk zielig zijn als Bruno niet uitgelaten wordt of dat je een deadline moet missen! 

Plannen is een kunst, maar je kunt het wel leren. Dat is goed nieuws, toch? 


Bron

Flexibele planning
Allereerst willen we je meegeven dat -in tegenstelling tot wat je misschien denk- een planning niet definitief hoeft te zijn. Zorg dat je planning flexibel is, zie het als een steuntje in de rug. Je hebt vast wel eens een planning voor een maand gemaakt, wij durven te wedden dat je je er niet aan gehouden hebt. Het is namelijk heel moeilijk om precies te weten wat je de hele maand gaat doen. Bovendien kun je geen rekening houden met vertraging; een verjaardag waar je onverwachts heen moet, een computerprogramma dat niet mee werkt of als je per ongeluk de volgende aflevering van een serie kijkt. Je planning klopt dan gelijk niet meer en dan zou je het helemaal moeten aanpassen, wat weer kostbare tijd kost die je ook voor je andere taken en deadlines had kunnen gebruiken.

Maak dus een flexibele planning voor maximaal twee weken en bouw extra tijd in zodat je op tijd in kunt grijpen als je vertraging oploopt.

Lijstje maken
Om een planning te kunnen maken, moet je eerst weten wat je allemaal moet doen. Maak een lijstje met al je taken, spit je geheugen en agenda door om zeker te weten dat je niets vergeet. Vraag desnoods aan een klasgenootje of je niet iets bent vergeten. Moet je een grote taak doen? Deel het dan op in kleine taakjes en plan het zo in.

Data noteren
Noteer nu bij elk taakje de datum wanneer je het af moet hebben of gedaan wil hebben.

Tijd inschatten
Je hebt nu al je taken opgeschreven. Zet nu achter elk taakje hoe lang je er ongeveer mee bezig bent. Wees realistisch! Het liefst zou je dat verslag in een halfuurtje schrijven, maar stiekem weet je ook wel dat je daar langer mee bezig bent. Wees eerlijk, anders snijd je jezelf later in de vingers.

Oefening baart kunst
Als je ergens écht goed in wil worden, doe het dan elke dag. Wil je een 8 voor een vak staan? Doe elke dag een beetje, ook al heb je huiswerk dat pas over drie weken af hoeft te zijn. Wil je goed worden in schrijven om later journalistiek te studeren? Elke dag schrijven is de sleutel, vakanties zijn geen uitzonderingen. Ergens goed in worden is een kwestie van oefenen, oefenen, oefenen.

Even puzzelen
Nu je de data en tijden heb genoteerd, kun je gaan puzzelen. Heb je tien uur nodig om die deadline over twee weken af te krijgen? Plan dan vijf uur per week in. Als je merkt dat je tijd tekort komt, dan moet je bedenken waar je nog tijd kunt winnen. Misschien is het beter om die afspraak met een vriendin te verzetten of kun je jouw zus vragen om de hond een keertje uit te laten.

Prioriteiten stellen
Plannen is een kwestie van prioriteiten stellen. Wat is belangrijk en wat kan nog wel even wachten? Hangt alles af van die belangrijke deadline? Zet de rest dan op de tweede plek en ga ervoor! Shoppen voor een nieuwe garderobe kan echt wel even wachten en als je écht in tijdnood bent dan kun je het stofzuigen van je kamer ook best uitstellen. Uiteindelijk is het voor het goede doel.

Leer nee zeggen
Tijd is kostbaar, vooral in drukke tijden. Daarom is het belangrijk om nee te leren zeggen. Soms gaan belangrijke deadlines even voor (die hebben dus prioriteit) en moet je even egoïstisch zijn. Het kan zijn dat je baas je opbelt of je alsjeblieft zou kunnen invallen, maar laat hem of haar dan weten dat je helaas niet kan. Het is even moeilijk om iemand af te wijzen -of het nou je baas of je beste vriendin is- maar het wordt makkelijker naarmate je het vaker doet en uiteindelijk ben je jezelf dankbaar.

Twee minuten regel
Deze regel helpt je om kleine taakjes snel af te ronden. Als je een taak in twee minuten kan doen -bijvoorbeeld een leraar terugmailen- doe het dan meteen. Besluiten om de e-mail later te sturen, er dan weer aan denken en het daadwerkelijk doen kost alweer vijf minuten. Ga slim met je tijd om!

Vijf minuten regel
Spreek met jezelf af dat je vijf minuten écht aan het werk gaat. Geen uitzonderingen. Leg je telefoon weg of zet 'm op stil zodat je niet afgeleid kunt worden door een appje dat je binnenkrijgt en leg verder ook alles buiten handbereik wat je niet nodig hebt. Als je vijf minuten geconcentreerd werkt, dan zal je merken dat je daarna in een flow komt en productief werkt.

Time management
Weet jij wel hoe jij je tijd spendeert? Er bestaat niet zoiets als 'geen tijd hebben' voor een taakje, het is maar hoe je je tijd indeelt. Misschien hang je elke avond van 20.00 uur tot 23.00 voor de tv, dan kan het verstandig zijn om dit terug te brengen naar een uurtje per avond. Dat bespaart je al 14 uur per week! Breng in kaart wat je op een dag doet en kijk waar je tijd mee kunt winnen. Verslaafd aan Candy Crush? Dan is het wellicht een goed idee om deze app (tijdelijk) van je telefoon te verwijderen zodat je daar al geen tijd meer aan kan besteden.

Beloon jezelf
Heb je je aan de planning gehouden? Heb je de deadlines gehaald? Beloon jezelf! Je hebt keihard gewerkt en daar mag je best trots op zijn. Koop die mooie bikni en haal die reep chocolade! Bovendien motiveert het je om je de volgende keer ook aan de planning te houden.


Bron

Vind jij plannen ook zo lastig? Heb jij nog een onmisbare tip?

Pin je inspiratie in Pinbook