Lifestyle

Tips voor een succesvol tuinfeest

Diploma-uitreikingen, bruiloften, verjaardagen… Het party seizoen is in volle gang en wat is er leuker dan het geven van een tuinfeest? Met het mooie weer is het hartstikke lekker om een feestje naar buiten te verplaatsen. En met behulp van de volgende tips zorg je er gegarandeerd voor dat het een groot succes wordt! Lees maar mee en noteer...

Je weet vast wel dat er heel wat bij komt kijken als je een feest wil organiseren. Voor een tuinfeest geldt dat natuurlijk ook! Dan moet je bijvoorbeeld op dingen letten die normaal vanzelfsprekend zijn, zoals licht en zitplaatsen. Maar no worries: want met de volgende tips vergeet je niet zo snel iets.

Uitnodigingen
Begin bij het begin en bedenk eerst wat voor feest je geeft, wanneer het feest plaatsvindt en wie je wil uitnodigen. Als je dat op een rijtje hebt is het belangrijk om een thema te bedenken, zoals een Mexicaanse avond bijvoorbeeld. Een thema is natuurlijk niet verplicht! Zorg dat de uitnodigingen op tijd bij je vrienden, familie en kennissen arriveren zodat zij nog geen andere plannen maken.

Nu vraag je je misschien af wanneer het beste moment is om de uitnodigingen te versturen. Voor een informeel tuinfeestje volstaat twee weken voor het feest, maar bij verjaardagen is het ook oké om drie weken voor het feest de uitnodigingen te versturen. Stuur de uitnodiging ouderwets per post of kies voor een online methode. 

Tip: Let op de ruimte en je budget wanneer je beslist wie wel en niet komen. Heel gezellig hoor... een tuin vol met mensen. Maar dat is minder handig als je een klein budget hebt en slechts vijf stoelen in huis hebt staan. Bedenk dus altijd vooruit hoe je het aanpakt en eventuele problemen oplost. 

Tip 2: Vermeld of een +1 is toegestaan.

Set-up
Voor het feest moet je rekening houden met simpele dingen zoals zijn er genoeg stoelen, komen er (staan)tafels en waar komt het eten en drinken te staan. We zetten het even op een rijtje!

Stoelen: Niet iedereen hoeft te zitten, dus als je ervoor zorgt dat minstens 40% van je gasten een zitplek heeft is dat voldoende. Je kunt stoelen in een kring zetten, maar het is ook leuk om juist een lounge vibe te creëren met dikke kussens en kleden. Heb je niet genoeg kussens en/of stoelen? Vraag dan aan buren of vrienden of zij hun spullen voor een avondje willen uitlenen. 

Tafels: Je hebt plek nodig waar je gasten hun eten en drinken kunnen halen en waar ze vervolgens hun bord en glazen op kunnen zetten. Wat eten en drinken betreft is het handig dat gasten aan beide kanten van de tafel kunnen opscheppen en inschenken. Verder zijn hoge tafels een goed alternatief voor zitplaatsen. Nog een tip: haal meubilair van binnen naar buiten om kosten te besparen. En wie weet kun je zelf een tafeltje in elkaar timmeren of staat er nog een exemplaar in de schuur! 

Muziek: Muziek speelt een belangrijke rol tijdens een feest. Wissel rustige muziek af met nummers die wat meer energie geven, maar let wel op het volume. Het is niet de bedoeling dat iedereen zijn of haar stem kwijtraakt om zichzelf verstaanbaar te maken. 

Girlscene heeft verschillende playlists voor je klaarstaan die je zo kunt gebruiken. Beluister eens Best of 2013, The Happy List of Best of Summer


bron

Decor
Naast zitplekken en tafels is het niet onbelangrijk om te letten op details. Vooral als je een themafeest geeft is het leuk om je tuin uit te dossen om de juiste sfeer te creëren. Kijk vooral eens bij Action, Xenos, Hema en andere winkels waar je voor weinig geld leuke prullaria koopt. Maak het jezelf niet te moeilijk als je een thema kiest. Houd je vast aan één of twee kleuren, zoals sinaasappel oranje, turquoise of lavendel. Denk ook aan licht, want dat geeft meer sfeer aan je feest. Een tuinlantaarn en lampionnen geven je het licht dat je nodig hebt. Of wat dacht je van feestlichtjes in bomen en struiken? Je thema is eenvoudig door te trekken naar eten en drinken, dus focus je niet slechts op de aankleding. 

Eten & drinken
De lastige vraag is niet wat voor eten en drinken je kiest voor je feest, maar hoeveel je van alles nodig hebt. Reken gemiddeld op twee drankjes per persoon tijdens het eerste uur gevolgd door één drankje per uur daarna. Qua eten is het oké om te rekenen op 2,5 borden per persoon. Nu je dat weet is het tijd om aandacht te besteden aan het eten en drinken zelf. 

Drinken: Je hoeft niet elk denkbaar drankje tijdens je feest te serveren. Kies bijvoorbeeld voor een speciale cocktail die je omdoopt tot drankje van de dag. Daarnaast kun je wijn en/of bier inslaan - afhankelijk van de mensen die komen - en wat frisdrank. Heb je een kleiner budget? Kies dan voor cola of Fanta of Sprite, in plaats van alle drie. 

Eten: Wat het eten betreft hoef je niet te stressen. Simpele gerechten zoals een salade, wrap en/of sandwich doen het goed. Bovendien is het makkelijk op te eten zonder te knoeien en dat is altijd een bonus! Zogenoemd finger food is de tip voor een tuinfeest. Als je een informeel feestje geeft voor vrienden zijn zoute snacks zoals chips een goede keuze. 

Punten om rekening mee te houden:
- Kies voor gerechten die je van tevoren kan maken
- Zorg dat je eten aanbiedt dat makkelijk weg eet
- Vermijd blokjes kaas, eten dat mayonaise bevat en ander food dat je beter niet in de warmte kunt zetten
- Kleine gerechtjes zijn the way to go
- Grote desserts komen niet op en vullen erg

Wat zijn jouw tips voor een succesvol tuinfeest? Geef jij dit jaar een feestje?

Bron: womensday, chatelaine

Pin inspirerende quotes in Pinbook

LOVE dit artikel
18 meiden hebben deze blog geloved