Zo kun je toch ontspannen tijdens de examens

Lifestyle door Emma

De examens komen er weer aan. Tijd om jezelf op te sluiten en met je neus in de boeken te zitten. Even geen sociaal leven meer, tot de examens bestaat je leven uit blokken, blokken en nog eens blokken. Toch is het belangrijk om af en toe te ontspannen. Het is namelijk niet mogelijk om altijd geconcentreerd bezig te zijn. Je hebt het vast wel eens gemerkt: na een tijdje ga je niet meer zo snel door de stof heen en heb je meer moeite om de tekst te onthouden. Reden genoeg om ook tijdens je examens te ontspannen! Maar hoe doe je dat? Girlscene geeft een aantal tips.


Bron

Ontspanning is niet je grootste prioriteit tijdens de examenperiode, je wil die examens tenslotte rocken! Om de beste resultaten te krijgen moet je studeren, studeren, studeren. Even geen leuke feestjes en etentjes met je vriendinnen, nu bestaat je leven alleen maar uit schoolboeken en markeerstiften.

Toch is ontspanning heel belangrijk, juist tijdens de examens. Ook al wil je zoveel mogelijk studeren, je kunt niet altijd geconcentreerd bezig blijven. Op een gegeven moment gaat het lezen langzamer, onthoud je de stof minder snel en raak je sneller afgeleid. Dit zijn tekenen dat je toe bent aan een break. Het is niet zonde van je tijd, het geeft je hersenen de tijd om de stof te verwerken en ze laden zich op zodat ze na je korte pauze weer op volle toeren kunnen draaien.

Oké, ontspannen dus. Maar na hoeveel tijd moet je een korte pauze inlassen? Over het algemeen kan een mens zich niet langer dan één à twee uren concentreren. Wij raden je aan om regelmatig een break in te lassen van ongeveer 10 minuten tot een kwartier. Girlscene zet een aantal tips op een rij wat je zou kunnen doen in deze break:

- Loop een blokje om
Het beste is om even naar buiten te gaan tijdens je korte pauze. Door tijdens je pauzes even te bewegen in de frisse buitenlucht kunnen je hersenen telkens weer zuurstof opnemen. Die zuurstof is belangrijk om je te kunnen concentreren tijdens het leren. Loop dus een blokje om. Als je een hond hebt, dan kun je jouw viervoeter meteen even uitlaten. Vind je een blokje om te saai? Als je een koffietentje in de buurt hebt, dan kun je daar even naartoe lopen, kun je meteen een koffie'tje meenemen voor wat extra energie. 

- Lees een aantal bladzijdes uit een boek
Misschien ben je het lezen helemaal zat en kun je geen boek meer zien, maar als je een leuk boek hebt dan kan het een perfect middel zijn om je te laten ontspannen. Verlies jezelf voor een kwartier in een goed verhaal, zodat je even vergeet dat je in een stressvolle situatie zit. Je kunt natuurlijk ook een tijdschriftje lezen als je dat leuker vindt.

- Neem een heet bad
Niks werkt zo ontspannend als een heet bad. De warmte van het water laat je spieren ontspannen. Denk er wel aan om het bad alvast vol te laten lopen zodat 'ie op de juiste temperatuur is als je toe bent aan je break. Heb je douchegel of badschuim met lavendelgeur? Dat komt goed uit, want lavendel werkt ontspannend.

- Ga mediteren
Ga in kleermakerszit op een kussen zitten, het liefst voor een witte muur. Dit zorgt ervoor dat je aandacht niet zo snel zal afdwalen. Het gaat er om dat je je volledig concentreert op je ademhaling, je mag deze zelfs tellen als je wil, terwijl je zo stil en geconcentreerd mogelijk blijft zitten. Maak je hoofd helemaal leeg, en probeer dit zo te houden voor minimaal tien minuten. Na de meditatie ben je helemaal zen en klaar om weer te studeren!

- Luister je favoriete muziek
Katy Perry, Nickelback of One Direction... Wat je favoriete muziek ook is, zet het op in je korte pauze. Je favo muziek bezorgt je meteen een goed humeur. Een flinke meezingsessie of zelfs een kleine dance party is al helemaal goed, dan heb je sowieso geen tijd om aan de schoolboeken te denken die op je liggen te wachten.

- Bel met je beste vriendin
Wie kan je beter laten ontspannen dan je beste vriendin? Bel je beste vriendin op voor wat afleiding. Als zij ook examens moet doen, dan kunnen jullie elkaar wat extra steun geven, maar een grappige anekdote is ook al genoeg. Let er wel op dat jullie niet te lang doorkletsen, dat is natuurlijk niet de bedoeling ;-).

- Doe een powernap
Lijkt het alsof je 10 kilo aan je ogen hebt hangen en kan je je ogen maar niet open houden? Dan kan een powernap helpen om weer fit te worden voor het studeren. Ook al val je niet écht in slaap, je lichaam rust al uit als je even je ogen dicht doet. Vergeet niet om de wekker te zetten! 

- Bereid een lekker tussendoortje
Er zijn weinig mensen die niet blij worden van eten. Bereid daarom een lekker tussendoortje om het vervolgens op de eten. Wij raden je aan om voor een voedzaam tussendoortje te gaan (vandaar ook 'bereid' een tussendoortje, want reep chocola hoef je natuurlijk niet te maken), want daar heb je nog wat aan als je straks weer aan de slag moet. Bovendien heb je dan ook geen last van een suikerdip, die kun je niet gebruiken als je geconcentreerd bezig bent. Ben je nog op zoek naar gezonde tussendoortjes? Hier vind je vijf recepten.

- Kijk grappige GIFjes
Wij genieten altijd van een goede serie, maar een aflevering van Gossip Girl kijken is geen goed idee in een korte pauze. Voor je het weet ben je zo veertig minuten verder en meestal kunnen we ons niet bedwingen om de volgende aflevering te kijken. Kies er daarom voor om grappige GIFjes te kijken, dan heb je niet de kans om 'per ongeluk' op een ander filmpje te klikken. Girlscene heeft 26 grappige GIFjes voor je op een rij gezet, bekijk ze hier. Lachen gegarandeerd en lachen is gezond!

Eigenlijk maakt het niet heel veel uit wat je doet tijdens je korte pauze. Het belangrijkste is dat je even niet aan je schoolwerk denkt zodat je hersenen de tijd hebben om alle informatie te verwerken en zich op te laden. Doe dus iets waar jij blij van wordt, dat werkt het beste!


Bron

Ben jij klaar voor de examens? Wat doe jij om te ontspannen?

Laat jouw ultieme ontspanningsmoment zien in Pinbook