Lifestyle

Eetbuien, what to do?

Af en toe een zak chips van begin tot eind leeg vreten is geen wereldzonde, dat mag heus wel op zijn tijd. Maar als het meerdere keren per week voorkomt dat je die zak chips in één keer leeg eet en je daarnaast ook vaak een rol koekjes en een zak snoep naar binnen werkt, is het misschien wel eens tijd dat je daar verandering in gaat brengen. Maar hoe doe je dat, eetbuien voorkomen? We hebben vijf tips voor je.

We kennen het gevoel.. Je móet gewoon een handje chips, het water loopt je al in de mond als je er alleen al aan denkt. Je geeft toe aan dat ene handje, maar dat ene handje chips smaakt naar meer. Oooh... wat is het lekker. Hmm... Nog een handje? Hmm, wat maakt een derde handje dan nog uit? Ah is de zak bijna leeg? Kun je toch net zo goed de zak leeg eten. Ja.. toch? Na de chips heb je eigenlijk wel behoefte aan wat zoets. Een Oreo ofzo? Ja.. lekker. Maar het gaat net als met de chips, die ene Oreo smaakt naar meer en voor je het weet heb je zoveel Oreo's gegeten dat je weer trek krijgt in iets zouts, chips bijvoorbeeld... GRRRRR. 

Eetbui of honger?
Hoe je een eetbui herkent? Heb je écht alleen maar zin in een zak Doritos, of zou je ook best genoegen kunnen nemen met een bakje havermout? Als je écht die Doritos wilt hebben, dan heb je geen honger, dan heb je gewoon trek. Als een bakje havermout er ook wel in zou gaan, dan heb je honger en dan is het misschien ook tijd om een bakje havermout voor jezelf te maken.

Voorkomen
Laten we voorop stellen dat een eetbui beter te voorkomen is dan te genezen, als je eenmaal toegeeft is het lastig te stoppen, althans, dat is onze ervaring. Daarom kun je de eetbui maar beter gewoon voor zijn. We hebben vijf tips voor dingen die je kunt doen wanneer je een eetbui op voelt komen.

1. Luister naar een vrolijk nummer, een nummer waar je helemaal uit je dak op kunt gaan. Girlscene's Annemerel luistert bijvoorbeeld graag naar 'Burn' van Ellie Goulding of 'I Love It' van Icona Pop. Ga drie minuten volledig uit je dak op het nummer, dit leidt af en geeft je energie. Wie wordt er niet vrolijk van een paar minuten lekker 'dansen'. 

2. Zennnn.... Adem in, adem uit en herhaal... Hmmm voel je je al zen worden? Na een minuut of twee voel je je als het goed is al een stuk relaxter dan ervoor. De kans is dan ook groot dat je minder trek hebt in die bak Ben & Jerry's.

3. Poets je tanden of neem een kauwgumpje, hierna heb je écht geen trek meer in junkfood, want het komende half uur smaakt niets lekker meer. Daarnaast lijkt het erop dat een fris gevoel in de mond zorgt voor minder trek.

4. Doe wat lippenstift of lipgloss op.. Dat eet dus écht niet lekker. En je wilt je net aangebrachte lipgloss/stick toch ook niet verpesten?

5. Drink een groot glas water en neem een handje ongezouten en ongebranden noten. Het water zorgt ervoor dat je maag gevuld wordt en noten geven een langdurig vol gevoel. 

Heb jij regelmatig (lees: meerdere keren per week) last van eetbuien en heb je het gevoel dat je de situatie niet meer onder controle hebt? Praat er dan eens met iemand (een professional) over. Eetbuien heeft iedereen, maar als ze je leven gaan beheersen kun je het beste hulp zoeken. Bij Human Concern bijvoorbeeld, zij zijn gespecialiseerd in het behandelen van eetproblemen. Weet in ieder geval dat je niet alleen bent.

Wat doe jij als je een eetbui aan voelt komen?

Bronnen: RD.com, Womenshealthmag.com

Beeld: thinkstockphotos

LOVE dit artikel
17 meiden hebben deze blog geloved