Food

12 redenen waarom havermout fabulous is!

Havermout? Is dat niet iets wat je vroeger als klein kind kreeg voorgeschoteld? Ja, dat kan kloppen. Maar toen kreeg je het vast niet zo lekker bereid zoals wij het nu eten. Maar naast dat het heel erg lekker is, is het ook heel erg goed voor je. Ben je nog niet overtuigd? Wij hebben twaalf redenen waarom havermout fabulous is!

1. Meer dan 40 onderzoeken hebben uitgewezen dat havermout kan helpen je cholesterol te verlagen en het risico op hartziekten daar tegelijkertijd mee te verminderen. Een te hoog cholesterol is misschien nog niet iets waar je je nu zorgen maakt, maar later heb je hier profijt van. 

2. De oplosbare vezels in havermout nemen heel veel water in zich op, dit zorgt ervoor dat je je langer een vol gevoel hebt. Havermout is dus ideaal als je probeert op je gewicht te letten.

3. De vezels in havermout nemen niet alleen water op, ze zijn ook een ideaal smeerseltje voor je darmen. Vezels vormen namelijk een smeermiddel in de darmen waardoor de vertering van voedsel beter verloopt. Door havermout wordt de spijsvertering geoptimaliseerd.

4. Uit verschillende onderzoeken is gebleken dat havermout het risico op diabetes type 2 verlaagt. Mensen die diabetes hebben worden zelfs door de Amerikaanse Diabetes Organisatie aangeraden om havermout te eten. De oplosbare vezels in de havermout zorgen ervoor dat het glucose level in het bloed op peil blijft.

5. Havermout is vaak volledig natuurlijk. Natuurlijk zijn er ook varianten die bewerkt zijn, maar de standaard havermout in de supermarkt is volledig natuurlijk. Als je kijkt op de ingrediëntenlijst van havermout zie je vaak slechts één ingrediënt staan.. havermout.

6. Uit weer ander onderzoek blijkt dat havermout ervoor zorgt dat je bloeddruk laag blijft. Ook misschien niet iets waar je je nu zorgen over maakt, maar later ben je jezelf dankbaar. 

7. Havermout heeft heel veel verschillende vitaminen, mineralen en antioxidanten, daarnaast is het een goede bron van proteïnen, complexe koolhydraten en ijzer.

8. De vezels en andere voedingsstoffen in havermout verlagen volgens sommige onderzoekers de kans op verschillende vormen van kanker.

9. Havermout is super makkelijk en handig. Iedere soort havermout kan in de magnetron worden bereid, je bent vaak maar 10 minuten bezig met het maken van een bakje havermout.

10. Havermout kan heel erg lekker zijn. Wat dacht je van havermout met amandelmelk, rozijnen, kaneel, appel; APPELTAART. Of wat dacht je van havermout met amandelmelk en pure chocolade? Hmmmm heerlijk gezond chocolade hapje.

11. Havermout zorgt ervoor dat je sneller vet verbrandt en sneller spiermassa opbouwt. Havermout helpt vet te verbranden en spieren op te bouwen, dat komt vooral door de langzame koolhydraten die langzaam en gelijkmatig in de bloedbaan worden opgenomen.

12. Havermout is niet alleen gezond om te eten, ook je huid kan er voordeel bij hebben door een masker van havermout te maken. Mix een half kopje havermout met een half kopje heet water, doe er wat honing bij en mix dit tot een geheel. Dit masker zorgt ervoor dat je poriën gereinigd worden. Verder zorgt het ervoor dat de huid gevoed wordt en worden dode huidcellen verwijderd.

Bron beeld: WeHeartit
Bronnen: Salusi / Mr Breakfast

LOVE dit artikel
23 meiden hebben deze blog geloved