10 veel gemaakte 'dieet' fouten

Health door annemerel

Misschien is één van jouw goede voornemens om aan je lichaam te werken. Daar is helemaal niets mis mee, zolang het geen obsessie wordt en je er een gezonde levensstijl op na houdt. Er zijn aantal veel gemaakte fouten die vrouwen vaak maken als ze wat strakker in hun lijf willen zitten. We delen die fouten vandaag met jou, zodat jij niet dezelfde fout hoeft te maken.

Je doet geen krachttraining

Het probleem met gewicht verliezen door alleen minder te eten is, dat je spieren afbreekt. Wanneer je minder spiermassa hebt gaat je metabolisme naar beneden. Hoe langer je dieet en hoe minder je eet, hoe langzamer je metabolisme gaat. Let je op je eten en doe je daarnaast krachttraining, dan bouw we juist spierweefsel op waardoor het twee keer zo snel gaat.

 

Je focust je volledig op cardio

Je denkt misschien, met cardio verbrand ik veel calorieën, dus wil ik een strak kontje, dan moet ik vooral veel hardlopen. Dat is niet waar. Het is belangrijk dat je je metabolisme op gang brengt. Het liefst niet alleen tijdens je work-out, maar ook daarna. Hoe je dat doet? Interval training! Verras je lichaam met intensieve sprintjes. Hier gaat niet alleen je hart veel sneller van kloppen, het laat je metabolisme ook overuren draaien. Combineer dit met krachttraining en dat strakke kontje is dichterbij dan je dacht..

 

Je focust je continu op de weegschaal

Als je een paar kilo probeert af te te vallen gaat de eerste waarschijnlijk heel snel, dat is vocht, maar daarna… Niet vreemd, want spieren wegen meer dan vet en als je zoals wij aanraden krachttraining doet, zet je vet om in spieren. Gooi die weegschaal het raam uit, die maakt je alleen maar depressief.

 

Je slaat je ontbijt over

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag, denk dus niet dat je calorieën kunt besparen door het ontbijt over te slaan. Maar waarom is het ontbijt zo belangrijk? Als je 's ochtends wakker wordt, heeft het acht uur niet gegeten. Je lichaam heeft voeding nodig! Wanneer je lichaam geen voeding krijgt, gaat je lichaam spiermassa afbreken om energie te krijgen. En zoals we net al zeiden, die spiermassa heb je nodig om calorieën te kunnen verbranden.

 

Je vertrouwt op afvalpillen

Over pillen om af te vallen kunnen we heel kort en bondig zijn… begin er niet aan. Veel van deze pillen werken niet, anderen zijn zelfs gevaarlijk voor je lichaam. Eet gezond en niet te veel (maar ook zeker niet te weinig) en laat de afvalpillen voor wat ze zijn.

 

Je eet te weinig

Als je bovenstaande gemaakte fouten gelezen hebt, dan begrijp je vast ook waarom te weinig eten je niet helpt als je af wilt vallen. Je moet tenminste drie maaltijden en drie (gezonde) snacks per dag eten. Eet je dat niet? Dan gaat je lichaam spiermassa afbreken om energie te krijgen. Of… je krijgt op een gegeven moment zo'n hongerkick, dat je alles gaat eten wat los en vast zit. Dat kun je beter voor zijn. Eet drie maaltijden en drie tussendoortjes en zorg dat je eet VOORDAT je honger hebt.

 

Je eet te veel buiten de deur

Zelfgemaakt eten is vaak beter dan eten in restaurants. Niet altijd natuurlijk, maar over het algemeen wel. Waarom smaakt de aardappelpuree in een restaurant 10x lekkerder dan thuis? Omdat de aardappelpuree in een restaurant voor de helft uit boter bestaat. Ook het eten van snackjes buiten de deur is niet aan te raden, je gaat toch vaak voor de wat minder gezonde variant. Zorg dat je altijd fruit, noten en een energiereep in je tas hebt zitten, dan kom je ook niet in de verleiding om op het station een saucijzenbroodje te halen.

 

Je bent een emotionele eter

Ugh, je hebt net een half uur door de regen gefietst, je hebt een proefwerk niet gehaald, je het relatie-troubles.. Maar ook.. Yes, de zon schijnt, Yes je hebt een 9 voor je proefwerk gehaald, YES een nieuwe aflevering Pretty Little Liars… Zijn dit voor jou redenen om iets lekkers te pakken?! Dan ben je een emotionele eter. Jij laat je eetpatroon leiden door emoties. Niet gek, veel mensen zijn emotionele eters, maar dat wil niet zeggen dat het goed is voor de lijn. Als jij voor iedere gelegenheid wel een excuus kan bedenken om te snoepen, dan gaat er iets niet helemaal goed..

 

Je wilt te veel te snel

Je hebt allerlei mooie plannen, je wilt het lichaam van Doutzen en wel SNEL. Je vergeet dat je figuur ook een groot deel met genen te maken heeft en dat Doutzen's lichaam haar werk is en dat ze al langer dan een paar maanden aan het sporten is. Doordat je te snel resultaat wilt ga je er keihard voor, je gunt jezelf nooit een maaltijd die niet 100% gezond is en je sport vijf keer in de week. Leuk hoor, maar hoe lang houd je dat vol? Doe rustig aan, het beste en meest langdurige resultaat heeft tijd nodig..

 

Je slaapt niet genoeg

Hier sta je misschien niet zo vaak bij stil, maar gebrek aan slaap is één van de grootste dikmakers. Als je te weinig slaapt gaat je lichaam het stresshormoon cortisol aanmaken en dit hormoon maakt het er niet makkelijker op om slank te blijven, laat staan om een paar kilo af te vallen. Daarnaast zorgt een gebrek aan slaap ook voor lamlendigheid, je bent eerder geneigd om iets te eten of drinken met veel suiker, om meer energie te krijgen. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen; slaap minimaal acht uur per nacht!

 

Aan welke veel gemaakte fouten maak jij wel eens schuldig?