Fitness regels die je aan je laars zou moeten lappen

Health door annemerel

"Als ik maar vaak en lang genoeg hardloop, krijg ik vast wel het figuur uit mijn dromen?" Uhh... hardlopen is hartstikke gezond, maar met alleen hardlopen kom je er (helaas) niet. Dit fabeltje en andere Fitness-fabeltjes halen we onderuit en we vertellen je meteen wat je dan wel moet doen om het gewenste resultaat te bereiken.

Cardio is alles!
Veel mensen denken, dat wanneer je gewicht wilt verliezen, je het beste veel cardio oefeningen kunt doen, zoals hardlopen, fietsen en zwemmen. Maar dit is zooo niet waar! 

Waarom niet dan? Cardio is een hele goede manier om calorieën te verbranden, maar het probleem is.. Je lichaam gaat de work-out steeds makkelijker vinden. De eerste week heb je heel veel moeite met een half uur hardlopen, maar na twee weken gaat het ineens al een stuk makkelijker. Fijn! Denk jij, maar als je sport om af te vallen is dat helemaal niet fijn, want het betekent dat je lichaam minder calorieën tijdens de work-out verbrandt. 

Wat moet je dan doen? Probeer krachttraining, het schijnt net zoveel calorieën te verbranden als een spinning-klasje. Daarnaast verbranden spieren meer vet en wat krijg je van krachttraining? Juist.. spieren! 

Moet ik dan alleen maar krachttraining doen en alle cardio achterwege laten? Neeeee! Ga voordat je het krachthok in de sportschool in gaat eerst je lichaam opwarmen op een cardio apparaat, 20 minuten zou genoeg moeten zijn, hierdoor worden je spieren opgewarmd en is de kans op blessures tijdens krachttraining kleiner. Daarnaast verbrand je meer vet wanneer je spieren warm zijn, ga je opgewarmd het krachthok in, verbrand je dus meer vet en heeft je work-out meer effect.


Bron beeld: Weheartit

Ik loop veel, dus ik beweeg genoeg
Jij denkt misschien, ik loop veel, ik neem altijd de trap.. dus ik beweeg eigenlijk al genoeg en hoef niet meer te sporten. Maar... dat is niet waar!

Waarom niet dan? Bewegen is beter dan niet bewegen, maar niet iedere activiteit geeft je dezelfde gezondheidsvoordelen. Naar school lopen geeft niet dezelfde voordelen als een rondje hardlopen. 

Wat moet ik dan? Lekker blijven lopen, maar doe ook échte work-outs, daarmee bedoelen we, activiteiten waar je hart sneller van gaat kloppen, daardoor train je namelijk de hartspier. 


Bron beeld: Weheartit

Hoe slecht het weer ook is, ga naar buiten voor een work-out!
Regen, zonneschijn, harde wind of sneeuw, het maakt allemaal niet uit.. buiten sporten is altijd gezond, zolang je je goed warm aankleedt.... Dit is niet waar!

Waarom is dit niet waar dan? Dagelijkse beweging is belangrijk, maar verschillende weersomstandigheden zijn niet goed voor je gezondheid. Heel veel smog of koud en nat weer verhoogt het risico op een astma aanval. Ook is het niet aan te raden om te sporten op dagen dat het aantal pollen in de lucht heel erg hoog is, als je hier last van hebt. Ook onverstandig, om midden op de dag hard te lopen wanneer de temperaturen heel hoog zijn en de zon fel schijnt, daar kun je niet alleen van uitdragen, je kunt ook een zonnesteek oplopen of verbranden als je je niet goed insmeert.

Wat moet je dan doen? Als het weer het niet t oe laat, verplaats je work-out dan naar binnen. Ben je niet ingeschreven bij een sportschool? Dan kun je ook work-outfilmpjes online opzoeken, of een fijne app voor je telefoon downloaden met work-outs (bijvoorbeeld NTC van Nike). 


Bron beeld: Weheartit

Stop niet tussen verschillende sets!
"Je moet niet uitrusten twee sets van oefeningen, hierdoor verbrand je minder calorieën!" Zooooo niet waar!

Ok.. waarom niet dan? Ok, je moet niet te lang wachten tussen twee sets, maar het is ook belangrijk om je spieren tijd te geven om te herstellen. Het zorgt er ook voor dat de kans op blessures kleiner wordt.. Waarom? Omdat je als je je spieren tussendoor rust geeft, langer in de juiste houding je oefeningen kunt doen. Als je spieren moe zijn, ben je eerder geneigd om de oefening op de verkeerde manier te doen.

Hoe moet ik dat doen dan? In plaats van dat je na de eerste set gelijk doorgaat met de tweede sets? Doe eerst een set voor je armen, doe dan een set van je buik, wacht 30 seconden en ga dan weer verder met een set voor je armen en vervolgens weer één voor je buik. Begrijp je wat we bedoelen?


Bron beeld: Weheartit

Doe zoveel mogelijk crunches en je krijgt een six-pack!
Misschien denk jij, dat wanneer je iedere dag 100 crunches doet, er vanzelf een sixpack op je buik zal verschijnen.. uhhh, dat is niet helemaal waar.

Hè, maar waarom niet dan? Een crunch is een te eenzijdige oefening om een sixpack te creëren.

Wat moet ik dan doen om een sixpack te krijgen? Je moet je spieren van iedere kant trainen. Zowel de zijkant van je buik als de onderkant van je buik en de bovenkant voor je buik. Doe verschillende buikspieroefeningen die de verschillende spieren in je buik aanpakken. De work-outvideo van Jillian Michaels is daar een goed voorbeeld van. Daarnaast zul je ook cardio moeten doen en gezond moeten eten. Je kunt je buikspieren nog zo goed trainen, als er een laagje vet bovenop ligt zijn ze niet te zien.

Wat is jouw favoriete work-out? 

Bronnen: Sheknows.com / Womenshealthmag.com

Laat je inspireren Pinbook